Det här söker svenska bostadsjägare efter

Funderar du på att sälja din bostad? Då är det bra att ha koll på vad Hemnet-besökarna letar efter. Hemnet presenterar nu listan över vad svenskarna söker efter i sitt nya boende. Egen balkong, närhet till vatten och en sprakande brasa ligger högt upp på svenskarnas önskelista.

Hemnet har listat de 100 vanligaste fritextsökningarna på sajten mellan 1 januari och 31 oktober 2012. Listan innefattar totalt knappt en miljon sökningar vilket kan sättas i relation till att det säljs drygt 160 000 bostadsrätter, villor och fritidshus i Sverige varje år. Överlägset vanligast är ordet balkong med drygt 350 000 sökningar. På andra plats kommer ordet sjötomt, följt av sjö, uteplats och pool.

- Att Hemnet har drygt 1,6 miljoner besökare i veckan ger ett bra underlag för att se hur folk söker bostäder. Statistiken visar att det är viktigt att tänka på hur man utformar beskrivningen av bostadsannonsen som läggs upp på Hemnet. Det är exempelvis 80 procent fler sökningar på ordet renoveringsbehov än på renoveringsobjekt och det är fem gånger så många sökningar på sjönära som på sjöläge, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

Överlag är närhet till sjö och hav populärt. Ord som har med vatten att göra utgör drygt 250 000 sökningar vilket motsvarar ungefär en fjärdedel av det totala antalet sökningar på listan. Men viktigast på svenskarna kravspecifikation är ändå balkong. Totalt gjordes 356 956 sökningar på ordet balkong, vilket är en dryg tredjedel av sökningarna på listan.

Listan över fritextsökningar på Hemnet bekräftar att många besöker sajten för att drömma sig bort och inspireras. Det görs exempelvis relativt många sökningar på ord som slott (5 245), missionshus (1 937), kyrka (1 847) och herrgård (11 566). Antalet sökningar på herrgård överstiger det totala antalet försäljningar av fritidshus på ett år.

Intresset varierar beroende på årstid

Vad svenskarna söker efter på Hemnet varierar stort beroende på årstid. Exempelvis görs det mer än dubbelt så många sökningar på ordet kakelugn i februari som i juli. Bastu är också mer populärt på vintern med mer än dubbelt så många sökningar i februari jämfört med juli. Balkong är däremot 69 procent vanligare i augusti jämfört med december. Torp är likaså dubbelt så populärt i juni som i december. Även uteplats följer samma trend och är som mest populärt i maj och augusti och som minst populärt i december.

De 10 vanligaste nyckelords-sökningarna på Hemnet

Ranking Sökning Antal sökningar
1 balkong 356 956
2 sjötomt 77 485
3 sjö 31 060
4 pool 21 505
5 uteplats 21 315
6 sjöutsikt 21163
7 garage 20 421
8 vindsvåning 18 725
9 kakelugn 18 196
10 hav 18 055

Köpa bostad

Sälja bostad

Inspiration

Länkar


Så använder Hemnet cookies