Så skapas en hetsig budgivning

Försäljningsknepet som lockade över 100 personer till visningen

Örtkryddor i bostadsannonserna. Gäsp… Kan det bli tråkigare? Fastighetsmäklare Bo Lingserius, är trött på salviaplantor på prospektbilderna och har egna, något okonventionella sätt, för att locka uppmärksamhet till sina objekt.

– Mäklare är alldeles för tråkiga. Det gäller att vara kreativ för att göra en bra försäljning, säger han.

För ett år sedan gjorde Bo sin procentuellt sett bästa bostadsaffär någonsin, på Södermalm i Stockholm. Renoveringsobjektet på 40 kvm blev sålt till ett riktigt brakpris och såldes för nästan 400 000 kronor mer än en lika stor lägenhet på samma ställe som dessutom var topprenoverad. Hur är detta möjligt? Den mycket kreativa fastighetsmäklaren Bo Lingserius vågar sälja lägenheter på de mest otraditionella vis. I detta fall ställde han ut sig själv i annonsen iklädd frack.

– Jag modellade själv som “pingvin” för att skapa kontraster, säger han. Trots att Bo själv inte följde med i köpet blev budgivarna som tokiga.

I en djungel av bostadsannonser gäller det att hitta sätt att sticka ut och fånga uppmärksamheten. Samtidigt måste man känna in var gränserna går för att hålla en bra balans och få till en bra försäljning.

– Det gäller att våga sticka ut. Plötsligt kan en annons få upp till 500 000 klick på sin sida. Felet många mäklare gör att de har för bråttom. De vill sälja så mycket som möjligt istället för att ge varje säljobjekt sin tid, säger han.

bild-1
Foto: Re/Max / cameralucida.se

Och nu är det dags igen, denna gången i Tullinge strax söder om Stockholm. Men nu slår Bo på stortrumman, med både pingviner uppställda och sig själv poserande i frack i det annars alldagliga radhuset.

Bo gissar att detta halvgalna grepp kommer få bostaden att stiga med ett antal tusen kronor mot om han annonserat ut den som en helt ”vanlig” bostadsannons.

bild-2
Foto: Johan De Verdier / cameralucida.se
Bild-3-markligaste-forsaljning
Foto: Johan De Verdier / cameralucida.se

Men varför sälja en bostad med hjälp av just pingviner?
– De är familjära, och pålitliga djur. De håller fast vid samma partner hela livet och är könsneutrala. Honan och hanen turas om att ruva på äggen, något som annars ofta är honans lott i djurriket. Pingviner sviker inte och de jobbar långsiktigt, säger Bo. Det finns en symbolik med pingviner.

Thomas Svensson som är säljaren till radhuset i Tullinge nappade direkt på att anlita Bo som sin mäklare då han fick tipset av en god vän.
– Jag litar fullständigt på hans idéer, säger Thomas som nu hoppas på en lyckad affär.

Men Bo har även haft andra kreativa lösningar för att öka uppmärksamheten för sina objekt, inte minst när han fick i uppdrag att sälja en villa i Åkersberga.

– Jag funderade ett tag, och tänkte, vad ska jag göra med det här? Då bestämde jag mig för att klä ut mig till golfare, eftersom de hade en härlig trädgård.

Bild-5-golfare
Foto: Re/Max / cameralucida.se

Även köparna har sina knep

Men även köparna kan ha sina egna kreativa lösningar för att å andra sidan pressa ner priserna. Bo berättar om ett par som följt honom på uppemot 30 olika visningar i jakt på en bostad. Kvinnan i detta fall hade vid varje tillfälle tagit chansen att högt ropa ut om brister och fel på objekten för att skrämma iväg övriga intressenter. Denna strategi verkar dessvärre fungera mindre bra då Bo menar att denna köpartaktik inte påverkar priserna eller motbudarnas intresse. Köpare är oftast smartare än så och ser igenom ett sådant beteende.

Det finns även intressenter som försöker skrämma iväg möjliga konkurrenter med motsatt strategi. Nämligen genom att högt säga att ”denna lägenheten kommer säkert sticka iväg i pris”. Man vill på så vis få spekulanter att tro att tåget redan har gått, innan ens budgivningen dragit igång. Inte heller detta tror han har någon effekt på den verkliga budgivningen.

När Bo är färdig med sitt uppdrag i Tullinge packar han ner sina pingviner. De har gjort sitt för dagen. Fracken kommer att komma till nytta senare, då den används vid högtidliga sammanhang när pingvinerna inte kan vara med. Bo tar vad han har och kombinerar för att nå resultat.

Bild-6-markligaste-forsaljning
Foto: Hanna Westh