Avsnitt 8: ”Alla köper på känsla”

Bachelor Pär ska sälja sin ungkarlslya på Gärdet efter att ha träffat sin stora kärlek Rebecka i TV. Men marknaden är sämre än han trott. Den f.d operasångerskan Susanne kan inte leva utan musiken och har bestämt sig för att byta till en större lägenhet för att kunna bo ihop med sin livskamrat, en konsertflygel. Familjen Rössel i Stocksund vill sälja allt och emigrera till Australien. Kommer pengarna för deras villa att räcka för att starta ett nytt liv Down Under? Vi får kika in i Marholms Gård i Norrtälje som har 700 kvm boyta, 19 byggnader belägna mitt i en lummig oas vid vattnet.

Se avsnittet på TV4 Play


”Man får sondera terrängen lite längre”

Bostadsmarknaden i Stockholm har varit glödhet de senaste åren och försäljningarna har skett i rasande fart. Men kurvan har vänt och från att bostäder kunde säljas redan dagen efter visning tar det numera lite längre tid. Hur agerar köparna, säljarna – och mäklarna – när marknaden saktar ner?

Det antal dagar som ett objekt i Stockholm ligger ute på Hemnet har, från att minskat konstant, nu börjat öka igen. Enligt Robert Ljungström, mäklare på Fastighetsbyrån i Stockholm, påverkar detta främst psykologiskt.

– Vi måste arbeta annorlunda gentemot säljarna. Tidigare gick det fort och säljarna behövde inte vara på tårna särskilt länge. Nu gäller det att arbeta aktivt för att hitta rätt köpare till rätt lägenhet. Man får sondera terrängen lite längre.

Magnus Holmberg, från mäklarbyrån Innerstadsspecialisten, bekräftar detta och berättar att längre försäljningstider ofta innebär mer arbete för mäklaren i form av extra visningar.

– Fler visningar gör att nya spekulanter kan titta på objektet. När det tar lite längre tid med försäljningen ägnar vi mer tid åt kundkontakter och söker upp kunderna aktivt. Just säljarna går då på tårna någon dag extra. Som mäklare får man hålla mer kontakt med säljaren och förmedla ytterligare information till dem, de vill ju ofta veta vad som händer.

Rätt köpare till rätt objekt

Det är inte bara säljarna som måste bearbetas på ett annat sätt. Även köparen ska hittas med andra medel än tidigare. Robert Ljungström säger att mäklarna numera måste forska mer i sina spekulantregister, eftersom de inte längre kan förlita sig på att rätt köpare själv hittar till objekten, och sedan vidare till visningarna.

– De lägenheter som säljs idag är ofta köparnas drömlägenheter.

Magnus Holmberg håller med och menar att köpare tidigare lät plånboken styra valet av bostad i större utsträckning. Idag är situationen en annan.

– Idag köper alla på känsla. Att avsluten kommer senare beror på att folk inte är lika hetsiga på budgivningarna. De tar sin tid.

”På en bra marknad är det lätt att vara en bra mäklare”

När försäljningstakten konstant ökat och budgivningarna dragit iväg är det lätt att få höga förväntningar som säljare. Robert Ljungström poängterar hur viktigt det är att mäklarna är raka mot säljarna så att förväntningarna hamnar på rätt nivå.

– På en bra marknad är det lätt att vara en bra mäklare. Försäljningarna sker fort och slutpriserna är ofta högre. I dagsläget är det viktigt att förbereda säljaren på hur processen kommer att se ut. Köparen vill att säljarna ska vara stressade men det är mäklarens jobb att se till att säljarna förblir kyliga i sådana situationer. Får säljarna ett lägre pris än förväntat så kommer de inte bli nöjda, säger Robert och fortsätter:

– Marknaden kan förändras snabbt och om detta inte kommuniceras så gör inte mäklaren sitt jobb ordentligt. Säljarna kan bli missnöjda med att mäklarna inte förberett säljarna rent psykologiskt.

Samma råd oavsett marknader

Så vad kan säljaren själv göra på en förändrad marknad, för att hjälpa försäljningen på traven? Att dela sitt objekt i sociala medier är det allt fler som gör och det är ett råd som Robert ger sina kunder oavsett hur marknaden ser ut.

– Idag är det en självklarhet för säljarna att dela sina objekt på nätet, jämfört med för två år sedan. Jag har själv tipsat om det länge och jag tror att det var vi mäklare som började med råda kunderna till det.

Magnus håller med om att spridning på sociala medier kommer att fortsätta, oavsett hur marknaden ser ut.

– Idag sprids annonser generellt allt oftare via sociala medier, av både säljare och mäklare. Längre budgivning har egentligen ingen större inverkan på detta.