5 tips inför din flytt

par_flyttar_stor

Gör flytten till ett nöje med fem enkla tips. Foto: Creative Market

Det är spännande och roligt att flytta till en ny bostad. Med det följer såklart en flytt vilket kan vara besvärligt och ofta är det mer att tänka på än vad man föreställde sig. Här ger vi dig 5 användbara tips och råd för att förenkla inför och under din flytt.

1. Rensa

En flytt är ett perfekt tillfälle att rensa upp hemma. Trasiga saker kan du slänga men sådant du inte vill ha kvar som fortfarande är användbart kan du med fördel ge bort eller sälja. Skänk till myrorna eller sälj på loppis! Tänk bara på att börja denna rensning i god tid, det tar ofta mer tid än du tror.

2. Packning och magasinering

Flyttlådor går att köpa hos många detaljhandelsföretag som Clas Ohlson och Biltema eller på magasineringsföretag. Anlitar du en flyttfirma kan du ofta hyra flyttlådor. Tänk på att packa ner allting snyggt och organiserat – det kommer du uppskatta när du sedan ska packa upp igen. Märk även till vilket rum varje kartong hör – det är särskilt viktigt om du anlitar flyttfirma så de vet var de ska ställa lådorna. Var också noga med att märka alla dina kartonger med vad de innehåller, gärna på alla sidor så det är lätt att se vad de innehåller från alla håll.

Bestämmer du dig för att anlita en flyttfirma kan du enkelt hitta en via Flyttguiden till exempel. Packa värdesaker som pass, dyra smycken och kameror separat och flytta det själv. Om du har möbler och kartonger som du inte vill ta med dig till din nya bostad och inte heller vill slänga eller ge bort kan magasinering vara en bra idé, till exempel på Shurgard Self Storage eller City Self Storage.

flytt_grejer

En flytt är ett bra tillfälle att rensa upp.

3. Städning

Som med det mesta annat när det gäller en flytt har du här två val – att städa själv eller att anlita en städfirma. Om du anlitar en städfirma, vänd dig till ett lokalt städföretag eller till din fastighetsmäklare som oftast kan rekommendera ett bra företag. Om företaget du anlitar har F-skattesedel kan du få göra RUT-avdrag. Det innebär att du som privatperson får en skattereduktion och därmed bara betalar hälften av arbetskostnaden till den som utför arbetet.

Om du istället väljer att städa själv, börja med att städa utrymmen och rum du sedan kan stänga om och inte behöver gå in i igen – som till exempel kök och badrum. Undvik att börja städa rum du måste gå igenom för att komma till andra rum – som hallen och korridorer.

4. Flytta med dina avtal

Kom ihåg att flytta med eller säga upp dina avtal. Ofta gäller det elavtal, bredband, TV och försäkring. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och stäm av kring dina försäkringar i god tid. En flytt är också ett bra tillfälle att se över sina avtal – kanske vill du byta leverantör eller abonnemangsform? Om du vill avslut ett avtal, tänk på att det ofta är uppsägningstid på tre månader.

5. Adressändring och folkbokföring

När du ska flytta behöver du göra en flyttanmälan via Adressändring. Adressändring meddelar postoperatörerna din nya adress men för att få post från din gamla adress måste du beställa tjänsten ”eftersändning mot en avgift”. Avgiften för eftersändning under tolv månader är 450 kronor för personer över 26 år och 225 kronor för personer under 26 år.

Folkbokföringen är den grundläggande registreringen av Sveriges befolkning. Där registreras var och vilka som bor i Sverige och denna registrering har betydelse för varje persons rättigheter och skyldigheter. När du har gjort din flyttanmälan via adressändring får du en förtryckt blankett från Skatteverket. Denna blankett fyller du i för att du ska folkbokföras på din nya adress. Regeln är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt och du anses vara bosatt där du normalt bor.

Ska du flytta hemifrån? Kolla in: Flytta hemifrån – 7 tips för en lyckad flytt.

Text: Hemnet-redaktionen