Snygga upp hemmet inför försäljningen – 7 frågor till homestylisten

Homestyling kan innebära allt från att tömma bostaden på överflödiga prylar till att piffa upp med modernare möbler eller färska blommor. Men hur går det egentligen till? Vi pratade med homestylisterna Louise Birnick och Maria Tappert Lilja från stylingfirman Marlo Deco och frågade vad de tycker är viktigt att satsa på.

1. Hur går det till att anlita en homestylingfirma?

– Vi går igenom bostaden med kunden och fotograferar alla vinklar så vi har ett underlag till en idéplan. Vi utgår från den tilltänkta målgruppen och beskriver hur vi tänker oss bostadens nya möblemang och vad vi tänker addera. Vi ser rätt snabbt vad som behöver göras med det befintliga möblemanget.

– Många gånger har inte möblerna eller detaljerna hittat sin rätta plats eller harmonierar inte. Nästan alltid fattas vissa möbler, mattor eller tavlor. Vi hör med kunden hur de ställer sig till att ta bort vissa möbler eller detaljer för att bostaden ska kännas så inbjudande och funktionell som möjligt. Det kan vara ett par kartonger med tråkiga vardagsföremål (pärmar, tidningar, vissa av barnens leksaker) som kan förvaras någon annanstans eller vissa möbler som tar upp onödig plats. Oftast är detta inte ett problem för kunden.

– När planen och offerten har blivit godkänd bokar vi datum för foto tillsammans med mäklaren och kör igång. Det tar mellan 2-5 dagar att göra en bostad beroende på storlek, sedan är vi med på fotografering för att se att alla de vinklar vi har tänkt oss kommer med. Vi gör också i ordning bostaden inför visningen.

2. Kan man inte göra ganska mycket av jobbet själv?

– Visst kan man göra mycket själv, men det vi i första hand hjälper till med är att se lägenheten med nya ögon. Man blir lätt lite hemmablind och då kan det vara skönt att få hjälp med exakt vad som ska plockas bort, behållas eller omplaceras.

– Vi flyttar ofta om möbler i bostäder då de i vissa fall har mer naturlig plats på andra ställen än de står. Det roligaste är när kunderna blir chockade över hur fint deras hem blir – trots att det i många fall är samma möbler som de alltid haft.

– Många använder vår tjänst utan att vilja flytta, utan bara för att maximera sitt boende. Det är ju egentligen ingen skillnad på att anlita en hemstylist eller en så kallad personal shopper. Det handlar om en tjänst där någon ser vilken potential som finns och hur man kommer dit.

3. Är det inte bättre om det syns att folk lever i bostaden?

– Vi tycker absolut att det ska synas att folk lever i bostaden – det är obehagligt när ett hem känns för stylat, eller för sterilt. Vi brukar utgå ifrån en fiktiv person när vi tänker oss inredningen.

– Det ska kännas hemtrevligt, personligt, men bara till den grad att spekulanten ändå kan se sig själv där. Därför bör man ta bort alla personliga fotografier, då de gör så spekulanten kommer av sig i sin mentala inflyttning.

4. Ordning inuti garderober och köksskåp, är det också viktigt?

– Nej, det är överkurs. Det är en extra liten bonus om man orkar fixa även där, men inte avgörande för affären.

5. Vad kan man göra åt garage, trädgård eller en balkong?

– Det är bra om man kan röja upp alla sådana ytor, då de är viktiga fördelar vid försäljning. En balkong bör ha en liten sittgrupp och växter. Samma sak med trädgården, en sittgrupp kan göra underverk om den känns inbjudande för spekulanterna!

6. Vad tjänar man på att homestyla sitt hem inför en försäljning?

– Det finns lite olika undersökningar på det där som bekräftar att man tjänar mer, men vi skulle nog säga att det också är beroende på vilket stylingföretag man väljer. Det kan vara värt att satsa lite mer pengar på stylingen för att få spekulanterna att bli riktigt förälskade i boendet.

7. Om jag bara kan spendera en liten peng, vad ska jag satsa på då?

– Då tycker vi att man ska satsa på att få en konsultation av en stylist, det brukar kosta några tusenlappar. Ni går igenom bostaden och ser över vad som ska tas bort, adderas, grupperas och lite köptips. Det är en väl investerad slant.

 

Text: Hemnet-redaktionen