Flygresan är mer än själva flyget

Att boka en flygresa handlar om mer än själva biljetten. Vid köpet går det att addera produkter som kan förenkla och effektivisera din resa, särskilt om du reser i tjänsten. – Vår ambition är att vara kundfokuserade och lyhörda, säger Martin Kotte, försäljningschef på Air France och KLM.

Foto: KLM

Att resa med flyg är mer än bara tiden ombord på planet, detta är något som KLM Royal Dutch Airlines tagit fasta på i sin utveckling av tjänster i samband med flygresan. Dels går det att köpa en ombokningsbar Flex-biljett eller uppgradera till en skönare stol på längre flygningar. Men det finns också andra smarta tjänster som förenklar och effektiviserar, ett bra exempel är hur KLM använder populära appen WhatsApp.

Flyg till världen – hitta din nästa resa med KLM.

KLM-passagerare som skickar sitt boarding pass till WhatsApp får en inbjudan att använda gratistjänsten där utvalda personer, som familj och vänner, kan få ett automatiskt meddelande i en chattgrupp direkt när flygplanet landar på sin destination.

Hur arbetar ni för att identifiera nya utvecklingsområden, till exempel kommunikation via sociala medier?– Vi vill vara där våra kunder är. Därför finns vi på Facebook, Instagram, Twitter, Messenger och WhatsApp. Vi använder oss av dessa kanaler för att kommunicera med våra kunder och kunderna kan själva välja den kanal de föredra, säger Martin Kotte, försäljningschef på Air France och KLM i Sverige.

Foto: KLM

Smidigt på tjänsteresan

Alla som reser i tjänsten vet att vardagen inte alltid blir som planerat. KLM:s Flex-biljetter är framtagna för att passa den som får ett inställt möte och enkelt vill kunna ta ett tidigare – eller senare – flyg hem. SkyPriority ingår också i Flex och innebär snabbare passkontroll och säkerhetskontroll samt prioriterad boarding. För företag finns också förmånsprogrammet BlueBiz som underlättar och skapar ett mervärde för varje flygning.

Anslut ditt företag till KLM:s BlueBiz-program. Läs mer här.

Fakta: Det får ditt företag med BlueBiz

Med företagsavtal för resor ingår bland annat:

  • Förmånliga priser.
  • Exklusiv affärsservice.
  • En egen kontoansvarig på KLM.
  • Affärshelpdesk som hjälper till vid frågor.
  • Regelbunden rapportering kring resandet.