Nya metoden – så får du fler intressenter till din försäljning

Går du i säljtankar? Vill du känna dig trygg i att intressenterna får rätt känsla av din bostad? Då är det Bostadssäljarna du ska vända dig till. De vill förändra sättet bostäder förmedlas på – och låter dig som säljare ta ett kliv fram i rampljuset. 

Mattias Lantto är grundare av Bostadssäljarna. Foto: Bostadssäljarna.

Mattias Lantto, fastighetsmäklare och grundare av Bostadssäljarna, har lång historik som mäklare och god erfarenhet av mäklarbranschen. Han har tidigare grundat mäklerierna Stadshem Fastighetsmäkleri och Historiska Hem. Idag driver han Bostadssäljarna – en modern mäklarfirma som vill förändra sättet bostäder förmedlas på.

Här kan du boka ett kostnadsfritt digitalt möte och få en lyxbrunch för två.

– Genom att utveckla och bygga upp egna mäklarbyråer har jag varit fri att testa vilka faktorer som har en inverkan på försäljningen och dess framgång. Det är min passion med yrket, att alltid göra tjänsten lite bättre. Jag har aldrig varit låst i traditionella arbetssätt eller stora organisationer med långa ledtider, säger Mattias. 

En stor del av framgången för hans tidigare mäklarbyråer är att Mattias och hans medarbetare har kunnat implementera nya arbetssätt och snabbt kunnat anpassa sig efter bostadsmarknaden. 

– Det är också därför jag som grundare och ägare aldrig slutat sälja bostäder. Framgången har alltid kommit då jag haft kundens bästa som mål, förklarar Mattias.

Bergsunds strand 5, ett av objekten som Bostadssäljarna sålt. Foto: Bostadssäljarna.

Säljaren sköter visningen 

Bostadssäljarna erbjuder visningar där säljaren är själv på plats. Detta efter en genomgång med mäklaren där säljaren får koll på vilka frågor som vanligtvis dyker upp samt hur man bäst tar hand om visningen. Genom att involvera säljaren ökar tillgängligheten och tryggheten, vilket har en stor inverkan på försäljningen. Mattias märkte tidigt att visningarna med säljaren på plats varade betydligt längre. Han har flera exempel på situationer där säljaren kunnat ge information som han, eller någon annan mäklare, aldrig kunnat svara på utan att tala med säljaren först. 

Vill du läsa mer om Bostadssäljarna? Klicka här.

– Som intressent blir man ofta mer nyfiken vid ett möte med säljaren än med en mäklare. Intressenterna får svar på frågor som de sällan annars får. Men de får också en personlig dialog och ett större förtroende som skapades i det direkta mötet, säger Mattias. 

Ligger i detaljerna 

Med en hård konkurrens ligger mycket i detaljerna. Förutom att arvodet är betydligt lägre, lägger Bostadssäljarna mycket kraft på paketeringen, där styling och fotografering av de bästa på marknaden ingår. När Bostadssäljarna startade ville de även jobba bort den stora problematiken med för korta visningar. Något som leder till ett stort bortfall av intressenter. Då föddes idén kring en uppdelning av arbetet hos Mattias. 

Götaforsvägen 18, ett av objekten som Bostadssäljarna sålt. Foto: Bostadssäljarna.

I stället för att ha en kortare söndagsvisning, som en traditionell mäklarfirma, valde Mattias att utöka både visningstillfällena och hur länge de varade. Genom att addera en söndag, samt utöka visningstiden till tre timmar, finns fler möjligheter för intressenter att besöka visningen utan att den ligger ute till försäljning längre än hos en traditionell mäklarfirma. De som var bortresta ena söndagen kunde komma den andra söndagen, och den som prioriterade andra visningen fick plötsligt möjlighet att besöka säljarens visning. 

Klicka här för att få en gratis värdering och lyxbrunch för två!

– Vi märkte snabbt att vi hade fler spekulanter att kontakta som sagt sig vara intresserade. Vi fick snabbare bud, och fler budgivare kände sig trygga med bostaden och fick därmed lättare att ta ett beslut, säger Mattias.   

En annan fördel med Bostadssäljarna är att de erbjuder en tipspeng som ingår i mäklararvodet. Det innebär att vem som helst, även du som säljare, kan tipsa om Bostadssäljarnas objekt via mäklarsidan. Om du tipsar den blivande köparen får du en tipspeng om 5 000 kronor. Tipspengen marknadsförs både i Hemnet-annonsen och i den övriga digitala marknadsföringen. Något som ofta leder till fler tips och på så sätt även fler intressenter.