Han valde en hybrid: “Vet inte ens var tanklocket sitter”

Familjen Coppola i Sollentuna ville köra utsläppsfritt i vardagen, men ändå kunna ta sig långt på helgen.
– Miljöaspekten är superviktig för oss, säger Armando Coppola.

Miljöaspekten är jätteviktig för mig, säger Armando Coppola.

Armando Coppola pendlar dagligen från familjens bostad i Sollentuna in till jobbet på Kungsholmen i centrala Stockholm. Under dagen kör han till kunder runt omkring i stan, på vägen hem plockar han ibland upp barnen på förskolan, och på kvällen blir det ofta en extratur till affären. 

Inga särskilt långa stunder i bilen alltså, vilket fanns i bakhuvudet när familjen förra våren skulle byta bil. 

Vill du veta mer om Passat GTE? Läs här.

– Miljöaspekten är jätteviktig för mig och för min familj. När man som vi mest åker korta sträckor i veckorna, och dagligen står i bilköer, var det viktigt att kunna köra utsläppsfritt i vardagen, säger Armando Coppola.

Han började leta efter en laddhybrid som kunde matcha småbarnsfamiljens vardag i stan med helgturerna till lantstället och längre semesterresor. En rymlig och säker bil som verkligen utnyttjar elmotorn.

– Sträckan in till Kungsholmen består främst av motorväg där jag kör 80 kilometer i timmen. I den hastigheten slår många laddhybrider över till bensindrift, så jag blev nöjd först när jag hittade en modell som inte gjorde det.

Passat GTE går på el i upp till 140 km/h.

Den bil som Armando till slut valde utnyttjar elmotorn även på motorvägen i hastigheter upp till 140 km/h. En Passat GTE prickade in alla kraven på listan.

– Att man kan ligga på motorvägen med ren elförbrukning tilltalade mig enormt mycket. Jag vet att batteriet inte håller så länge då, men jag tar mig till jobbet i stan, säger Armando.

– Då är en laddhybrid perfekt. Och det ger också ett lägre förmånsvärde.

Armando har slutat att tänka på bensinpriset.

Brukade tanka två gånger i veckan

Med den förra bilen blev det ofta två besök på bensinmacken i veckan. Idag är det mer sällan – med ett fulladdat batteri går familjen Coppolas laddhybrid upp till 56 kilometer helt på el. 

– Förbrukningen är det bästa med bilen. När jag väl ska tanka kommer jag inte ihåg var tanklocket sitter. Jag tänker inte ens längre på om bensinpriset är 15 eller 20 kronor litern.

Bygg din egen Passat GTE – klicka här

Nio kronor för att ladda batteriet

Armando laddar normalt bilens elbatteri nattetid.  Morgonen därpå är han nio kronor fattigare – men har alltså cirka 56 kilometers koldioxidneutral bilkörning till godo tills nästa laddning. Är det vinter är dessutom bilen uppvärmd och avfrostad när han öppnar den.

– Via en app ställer jag in att bilen ska ha en temperatur på 21 grader samma tidpunkt måndag till fredag. Jag behöver aldrig skrapa rutorna.

Hela familjen uppskattar en mer elektrifierad vardag.

Smarta funktioner som gör körningen säkrare

Att få bilen uppvärmd till ett förinställt klockslag är bara en av flera funktioner som uppskattas av familjen Coppola. Utanför vardagen, när de åker till lantstället knappt 13 mil utanför stan, till fjällen, eller ut i Europa, bidrar andra funktioner till att göra resan säkrare. 

Bygg din egen Passat GTE – testa verktyget här.

– Kurvljuset som lyser upp på sidorna om vägen när bilen svänger är extremt uppskattat. Och radarn som känner av omkringvarande bilar och anpassar farten automatiskt, den är otroligt bra att ha på småvägar. Jag använder den dagligen.

Smidig dragkrok

Favoritfunktionen? Dragkroken, något som enligt Armando är ovanligt på laddhybrider.

– Vi renoverar huset, så jag åker skytteltrafik till ett byggvaruhus med släp. Dragkroken är verkligen nice, den fälls ut och in elektriskt. Det är oerhört praktiskt. Och jag kan självklart köra på el även med släpet bakom.