Designklassikern: Berså

Vi tittar på moderna designklassiker som varit banbrytande i inredningssammanhang. Denna gång: Berså – en av 60-talets allra mest omtyckta serviser och numera samlarobjekt långt utanför Sveriges gränser.

Foto: Gustavsbergs porslinsfabrik

I början av 60-talet föddes Berså på Gustavsbergs porslinfabrik, ett mönster för en geometriskt utformad servis med raka koppar. Tusenkonstnären Stig Lindberg stod bakom mönstret, tillsammans med formgivaren Krister Karlmark.

Säljarna på Gustavsberg lär ha varit skeptiska till mönstret och hävdade att det skulle bli svårsålt. De kunde inte ha haft mer fel. Mönstret blev en succé och Berså producerades sedan utan avbrott i runt 13 år. Idag säljer Gustavsberg åter porslinet och mönstret finns även på brickor, pappersservetter och smycken. Stig Lindberg själv ansåg att Berså, tillsammans med stengodsservisen Birka – var den bästa servis han gjort.

”Det blir jobb på fabriken”

När Stig Lindberg kom till Gustavsberg 1937 var han egentligen på väg till en keramisk utbildning i Tyskland. Det sägs att han klev in på dåvarande direktör Hjalmar Olsons kontor och bad om ett sommarpraktik, varpå direktören svarade att det inte fanns något jobb. Stig Lindberg svarade: ”om ni anställer mig ska jag se till att det blir jobb på fabriken”, och blev lärling hos formgivaren och Gustavsbergs konstnärlige ledare, Wilhelm Kåge. Naima, en krämfärgad servis i flintporslin med en liten blomma i mitten, lär ha blivit ritad av Stig Lindberg under hans allra första dag på fabriken.

Keramiskt centrum

Tillsammans med Kåge startade Stig Lindberg 1942 Gustavsbergs studio, vilket blev ett keramiskt centrum för handmålad fajans och stengods som kom att få stor betydelse för den friare formgivningen på Gustavsberg. 1949 övertog Stig Lindberg arbetet som konstnärlig ledare och under 60-talet kunde man hitta hans formar, vaser, tekoppar, skålar och askfat i snart sagt varje svenskt hem.

Stig L, som han kallades, var pionjär och tusenkonstnär och arbetade inte bara med keramik. Han ritade även affischer, spelkort, textiltryck och illustrerade barnböcker – bland annat Lennart Hellsings Krakel Spektakel. Dessutom var han en banbrytande formgivare för olika plastföremål och radio- och teveapparater. 1970 fick Stig Lindberg titeln professor. Hans konstgods är idag samlarföremål, inte bara i Sverige utan även i USA och Japan.