Homestyling – så gick den från pinsam till rumsren

”Jobbar ni med homestyling? Det är väl att puffa till kuddar och sätta in en vas med tulpaner?” Ja, det hör vi stylister ofta när vi säger att vi jobbar med homestyling. Men homestyling är ju SÅ mycket mer – och roligare! Vi på Even Steven Agenturer tänkte därför berätta om hur homestylingens utvecklats – från skämskudde till Hemnetgodis.

styling4

Homestyling har sina rötter i USA, där den började användas på det glada 1970-talet. Sedan spred den sig över världen och nådde Sverige under mitten av 1990-talet. Sitt stora genomslag fick den när svenskarna i början av 2000-talet tappade kontrollen och drabbades av vad som närmast kan liknas vid en inredningshysteri – mycket på grund av den uppsjö av inredningsprogram som tog över tv-tablåerna vid den tiden.

styling2

Det började som något genant…

Varför började man då homestyla bostäder inför försäljning? Till en början var detta faktiskt något som skedde i det dolda, ett nödvändigt ont och ett lite genant verktyg man fick ta till för att bostaden inte sågs som tillräckligt attraktiv. Det var inget som skedde i det öppna, utan något som sköttes diskret. Det var ju ett tecken på desperation och på dålig förmåga att inreda den egna bostaden! Stylingen var helt enkelt något man använde för att dölja verkligheten och för att försöka göra något mindre bra till något lite bättre.

Till vår stora lycka är verkligheten en helt annan idag – nu är homestylingen istället något man stolt visar upp! Hemmet är ju på sätt och vis en förlängning av oss som individer och en god styling visar att den här bostaden förtjänar sin makeover, potentialen är god, den här kan bli hundra procent dreamy – lets go for it!

styling5

…som gick till en win-win för alla parter!

Homestylingen är också något som ger fördelar för alla parter i en bostadsaffär: säljare, köpare och mäklare. För en säljare handlar det som sagt om lite ’show-off’: att få visa upp sitt hem i sin bästa skrud, att få vara ägare till ett hem som ser  sådär underbart och inbjudande ut. Kanske är det så att vi idag är lite för trångbodda, särskilt i storstäderna, att vi lever vårt sociala liv enkom utanför hemmet? En försäljning kanske är det första, och sista, tillfället vi har att visa upp våra hem och få skryta lite. Med kollegor och vänner hukade över dataskärmen, stora trånande ögon på de fina bilderna på nätet, tar vi alla chanser vi kan att imponera på vår omgivning.

Vi tror också på samma effekt för köparen; ’titta, vilket snyggt hem jag har köpt!’ Det säger en hel del om en att man har så där god smak! Slutligen bygger ju snygga bilder också upp mäklarens varumärke. Klart att man vill anlita en mäklare som säljer fräscha, tillrättalagda och moderna lägenheter! Win, win, win!

styling1

Vad händer nu då?

Är det möjligen så att ’upplevelseindustrin’ gått från resebranschen på 1990-talet, där varje resa skulle skräddarsys för att skapa ditt perfekta äventyr, till handeln på 2010-talet, där de skarpa butikskoncepten började avlösa varandra i allt högre fart, för att nu ha landat i bostadsbranschen? Mycket spännande, för då gäller det att hålla tempo med konsumentens önskemål och behov, och det är ju såklart intressant och uppfriskande att vara del i en branch som är rörlig och on the move framåt!

styling3

Efter en titt i kristallvasen siar vi följande: inom en snar framtid kommer valet av stylist och fotograf vara lika viktigt och sjävklart som valet av mäklare. Många mäklare inkluderar homestyling i sitt arvode redan idag på samma sätt som med fotografering – vi tror att den trenden bara kommer fortsätta uppåt. I den uppsjö av bostadsannonser som finns på Hemnet idag så bara måste ett objekt vara unikt för att sticka ut från mängden.

Mycket tack vare sociala medier har bildens betydelse också fått ett helt annat värde idag än vad det hade för bara några år sedan. Äntligen! tänker vi och gör en diskret segergest mot en ljusnande framtid. En bild säger mer än tusen ord, det är nu allas vår sanning. Det gör oss stylister och fotografer mycket nöjda för det har ju alltid varit viktigast för oss. Vi tror ju på konsumentens rätt att få sitt potentiella köp presenterat på bästa sätt och få ut den bästa möjliga upplevelsen av sitt bostadsletande! Kan vi, snääälla, redan under nästa år få se ordet Homestyling mellan Homerisk och Homilet i SAOL?

evensteven