Flytta hemifrån – 7 tips för en lyckad flytt

Känslan att för första gången skapa ett eget hem är obetalbar. Ännu bättre blir det om du dessutom har koll på vad som gäller.

Att flytta hemifrån ger en ny, skön känsla av frihet. Med det kommer också en hel del ansvar och kostnader med att bo själv. Vi listar det du måste tänka på om utgifter, hemförsäkring och kontakt med myndigheter för en lyckad flytt. Lycka till i din nya bostad.

1. Gör en enkel budget

Att bo i ett eget hem innebär ofta högre kostnader än vad man kanske först tror. Förutom hyra eller avgift och kostnad för att utrusta själva hemmet med möbler, köksutrustning och annat praktiskt så tillkommer ju en hel del kostnader som du behöver betala varje månad eller kvartal.

Exempel på löpande kostnader är hemförsäkring, internet/telefon, tv, busskort, mobil, mat och kanske något träningskort. Sedan tillkommer ju utlägg för kläder, badrums- och städartiklar och sist men inte minst, lite nöjen då och då. Med en budget får du koll på hur mycket du får över varje månad när du har betalat allt det nödvändiga.

2. Teckna en hemförsäkring

En av de få saker du absolut måste ha när du flyttar hemifrån är en hemförsäkring. Hemförsäkringen skyddar bland annat om dina ägodelar stjäls eller går sönder och om du skulle råka förstöra något som tillhör någon annan. Hemförsäkringen skyddar normalt också när du är ute och reser.

När du tecknar en hemförsäkring behöver du ange hur mycket dina ägodelar (lösöre) är värda. Det är viktigt att du tar dig tid att räkna ut rätt belopp så att det inte blir för lågt, eftersom det motsvarar det belopp som du kan få ut om allt du äger till exempel skulle förstöras i en brand. Skulle du ange för högt belopp riskerar du å andra sidan att betala för hög avgift (premie). Du kan få hjälp med att räkna ut värdet av dina ägodelar och jämföra olika försäkringar på Konsumenternas – vägledning om bank och försäkring.

Om du har köpt din bostad kan det också vara bra att komplettera med en bostadsrättsförsäkring eller en villaförsäkring.

3. Elavtal – gör ett aktivt val

För att få tillgång till el i din bostad behöver du ha två olika avtal. Det ena tecknar du med bolaget som har hand om elnätet där du bor. Det andra tecknar du med ett elbolag som levererar själva elen – och här kan du välja både leverantör och avtalsform. Du köper el till ett fast eller rörligt pris. Vilket som är bäst beror på hur mycket el du förbrukar och hur elmarknaden förändras över tid. Det kan vara bra att veta att du nästan alltid tjänar på att göra ett aktivt val, eftersom du annars automatiskt får ett så kallat ”tillsvidare-avtal” som generellt är dyrare.

Elpriskollen kan du hitta det bästa avtalet för ditt boende.

Foto: Bolaget

4. Uppkoppling och tv-avgift

Givetvis vill du ha uppkoppling i din nya bostad. Det finns ju många sätt att surfa och ringa och det är så klart många tv-, telefon- och bredbandsleverantörer som vill ha dig som kund. Innan du bestämmer dig, tänk på att denna typ av abonnemang ofta har en viss bindningstid och du måste betala en fast summa pengar varje månad tills bindningstiden går ut. Ibland kan det vara värt att ha en och samma leverantör för olika tjänster – därför kan det vara smart att samtidigt se över till exempel ditt mobilabonnemang. Hos Telekområdgivarna kan du få hjälp att hitta rätt abonnemang.

Glöm inte heller att anmäla tv-innehav. För om du har en tv-apparat ska du också betala tv- och radioavgift. Du anmäler din tv hos Radiotjänst.se. Du behöver inte betala tv-avgift för dator, surfplatta eller mobil med internetuppkoppling.

5. Gör en flyttanmälan

När du flyttar ska du meddela Skatteverket om detta. Det är Skatteverket som ser till att du blir folkbokförd på din nya adress. Din folkbokföringsadress spelar roll för vilken skatt du ska betala och i vilken kommun du får rösta. Skatteverket meddelar vidare andra myndigheter om din nya adress – så du behöver inte meddela några andra. Förutom nära och kära förstås.

6. Beställ eftersändning av din post

Kanske behöver du få din post skickad direkt till din nya adress. En eftersändning innebär att posten till din gamla adress automatiskt kommer till din nya. Detta gör du på Adressändring.se.

7. Köp en brandvarnare

Om du så ska köpa en enda sak till din nya lägenhet, så är det en brandvarnare. Visste du att de flesta bränder börjar med en glömd kastrull på spisen för att man samtidigt håller på med annat..? Säkerheten är alltid oerhört viktig, men när du bor själv är det förstås du som är ansvarig för att hålla koll på spis och levande ljus. Se brandvarnare och brandsläckare som ett minimikrav för din egen säkerhet.

Text: Hemnet-redaktionen