Paprikahuset – årets mest klickade hus

Foto: Johan Larsson

Hallå där Helena Österman Andersson på Saltsjöbadsmäklarna, som var ansvarig fastighetsmäklare vid försäljningen av det så kallade Paprikahuset – en villa i Saltsjöbaden där säljaren stylade bilderna med paprikor – och skapade årets klickraket på Hemnet med 452 000 klick.

Säljaren fyllde huset med paprikor inför fotograferingen av sitt hus – varifrån kom denna helt unika idé och varför var detta ett lyckat knep?

– Säljaren har jobbat länge med design, kläder och heminredning och är genuint road av färg och form. Hon tyckte att de flesta svenska hus och lägenheter till försäljning är ofta inredda i vitt och presenteras med ett ganska stramt uttryck. Eftersom många tar fina bilder med mycket blommor, frukt och grönsaker tyckte hon och fotograf Johan Larsson att det kunde vara roligt att göra något lite extra ”med glimten i ögat”.

– Hon stämde av bilderna med mig som mäklare och fick självklart godkänt. De ville helt enkelt bjuda lite på sig själva, och jag vet att det gladde henne att bilderna gav så många ett gott skratt.

Foto: Johan Larsson

Vad trodde ni själva om paprikatricket och vilka slags reaktioner fick ni på bilderna när huset låg ute till försäljning?

– Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att ett par harmlösa paprikor skulle skapa en sådan enorm publicitet… Man har ju sett betydligt konstigare och märkligare saker än så, eller? Många av telefonsamtalen och mejlen kring dessa paprikor från allmänheten var positiva. ”Bra marknadsföring”, ”kul och knasigt grepp” tyckte de flesta, men en del var mer frågande: Varför paprikor?

Foto: Johan Larsson

Detta objekt blev mer klickat än Zlatans hus när det låg ute till försäljning. Kommer det bli vanligare framöver att säljare och mäklare jobbar på att objekten ska sticka ut på det här viset?

– Det finns ju ett mäklarföretag som heter Fantastic Frank som arbetar med denna typ av grepp. Kul, tycker jag! Men jag tror som sagt inte det kommer bli ett allmänt grepp bland mäklarna.

Läs även om hur Mimmi Staaf som är stylist för just Fantastic Frank tänker när hon inreder hem för visning.

Text: Hemnet-redaktionen