Huset som flest vill ha mest: en faluröd ”funkislåda”

Ett falurött hus i funkisstil, 120 kvadratmeter stort, fördelat på fyra rum. Så ser svenskarnas mest eftersökta hem ut. Åtminstone om man får tro arkitektbyrån Tham & Videgårds tolkning av den datainsamling och analys som vi på Hemnet har gjort av 200 miljoner klick och 86 000 objekt.

Hemmet är oerhört viktigt för oss svenskar. Det märks tydligt i tv-tablåer, på bloggar och i tidningshyllor, där inredningsprogrammen och -magasinen trängs om utrymmet. Varje vecka besöker dessutom över två miljoner människor Hemnet för att köpa, sälja eller drömma om ett nytt hem. Att surfa på bostadsannonser har blivit ett populärt tidsfördriv, även för de som inte är på jakt efter en ny bostad just nu.

Men vad vill vi svenskar ha för boende? Vi på Hemnet vet! Tillsammans med arkitektbyrån Tham & Videgård har vi skapat HemnetHemmet, som är resultatet av en analys av 200 miljoner klick och 86 000 bostadsobjekt som legat ute till försäljning på Hemnet.

– Vi har cirka 2,5 miljoner besökare på vår sajt varje vecka. Tack vare det höga besökstrycket får vi en unik inblick i vilken typ av bostäder som svenska folket efterfrågar mest. Vi ställde oss frågan ”Vad döljer sig bakom alla dessa klick och siffror?”, säger Staffan Tell, talesperson på Hemnet.

Grundlig analys

För att få svaret analyserade vi alla besök på sajten under perioden januari till oktober 2014.

– I ett första steg tog vi fram ett genomsnittsvärde för pris, kvadratmeter, antal rum och våningsplan baserat på de bostadsobjekt som legat på Hemnet. Därefter fick arkitekterna på Tham & Videgård tolka dessa data och dessutom lägga till ett historiskt perspektiv med hantverk och svensk byggnadstradition i fokus, förklarar Staffan Tell.

Utgångspunkten var två klassiska, svenska byggnadsikoner – den faluröda stugan med snickarglädje och det strama funkishuset, där linjerna är raka och rena.

– Resultatet har blivit en kombination av den faluröda stugan och en stilren ”funkislåda”. Formen står för det funkislika medan fasaden, med sin välvda träpanel, flirtar med den faluröda stugan och svensk hantverkstradition, fortsätter Staffan Tell.

Nya folkhemmet

Han liknar HemnetHemmet vid det ”nya folkhemmet” eftersom det har skapats med utgångspunkt av vad drygt två miljoner svenskar tycker om och vill ha. Dessutom är det tillgängligt prismässigt för en större skara. Huset, med sina 120 kvadratmeter, kostar 2,8 miljoner att bygga. Helt enkelt ett realistiskt drömhem som visar hur svenskarna vill bo idag.

Och HemnetHemmet är inte enbart en ritbordsprodukt.

– Det finns planer på att huset kommer att byggas i verkligheten, i samarbete med en typhusproducent. Det är verkligen en spännande tanke att den som vill skulle kunna flytta in i Hemnet-hemmet, säger Staffan Tell.

Utforska hela hemmet på hemnethemmet.se.

Text: Karin Cedronius

Vita väggar, eldstad och parkett

Förutom bostadsanalysen har vi även studerat bilderna i bostadsannonserna på djupet. Varje vecka har bilderna från de 50 mest klickade objekten analyserats. På så vis har vi fått reda på vilken interiör besökarna föredrar. Resultatet visar att svenskarnas favoritväggfärg är vit, att trägolv är mest populärt och att stenbänk är det som gäller i köket. I köket ska dessutom planlösningen vara skapad för social samvaro och i vardagsrummet samsas den grå soffan med en eldstad. Så vill svenskarna helst bo:

• Yta: 120 kvadratmeter • Våningar: 1,6 • Rum: 3,8 • Badrum: 1,6 • Gäst-wc: 1,4 • Dusch: 1,06 • Badkar: 0,7 • Balkong & terrass: 0,9 • Eldstad: 0,5 • Väggfärg: Vit • Färg på soffa: Grå • Golvtyp: Parkett • Planlösning kök: Öppen • Skåpluckor i kök: Vita • Bänkskiva i kök: Granit • Ytskikt badrum: Kakel, både golv och tak • Pris: 2 774 021 kr

 

Text: Hemnet-redaktionen