Inredningshistoriens ikoner: Josef Frank

Lätta flyttbara möbler, färgrika mönstrade tyger, mattor, lampor, glas, olika slags bruksföremål, trädgårdar och hus – Josef Frank var en sann allkonstnär. Tillsammans med Svenskt Tenns Estrid Ericson lade han grunden till en ny, tidlös stil och inredningsfilosofi.

Vänskapsknuten skapades som en symbol för fred och vänskap och formgavs av Josef Frank, som själv var jude, ett år innan andra världskrigets utbrott. Foto: Svenskt Tenn

Vänskapsknuten, tulpantygerna, Hortuskrukan. Många av Josef Franks inredningsalster har kommit att bli synonymt med högklassig svensk formgivning. Men redan långt innan arkitekten och formgivaren Josef Frank ens kom till Sverige hade han en framgångsrik karriär i sitt hemland Österrike, där han även tidigt ifrågasatte de rådande funktionalistiska inredningsidealen.

Josef Frank växte upp i Wien som ett av fyra syskon i en judisk familj. Efter arkitektutbildningen vid Kaiserliche Polytechnische Institut i Wien praktiserade han ett år hos professor Bruno Möhring i Berlin. Där fanns också de unga arkitekterna Walter Gropius, Mies van der Rohe och Le Corbusier – namn som så småningom skulle bli världsberömda. Dessa arkitekters revolutionerande idéer sägs ha påverkat Josef Frank starkt genom hela livet. Redan tidigt vände han sig mot Le Corbusiers filosofi om att hemmet skulle vara ”en maskin att bo i” och van der Rohes stålrörsstolar såg han rent av som ett hot mot mänskligheten. Så även om Josef Frank var ett av de viktigare arkitektnamnen inom Wienmodernismen började han tidigt att ifrågasätta modernismens praktiska saklighet.

Det viktigaste i ett rum: människan

Den funktionalistiska inredning som under 30-talet låg i tiden var enligt Josef Frank alldeles för likriktad, konsekvent och tråkig. Han propagerade istället för människans behov av fantasi och variation. Han hade en filosofi om att detaljerna i en miljö inte alls behövde utgöra pusselbitar i en uttänkt eller planerad helhet. Han ville – som sin stora förebild William Morris – föra in naturen i våra hem genom slingrande organiska mönster och lätta möbler som gav människorna möjlighet att andas. Han sa: ”För mig är det viktigaste i ett boningsrum människan, allt övrigt är blott hennes omgivning.”

Det var först som nära 50-åring som Josef Frank emigrerade till Sverige tillsammans med sin svenskfödda hustru Anna för att undfly deras naziansatta hemland Österrike. Han hade redan då inlett ett samarbete med Estrid Ericson, Svenskt Tenns konstnärliga grundare och anställdes på firman 1934. Samma år publicerar Svenska slöjdföreningen en artikel i sin tidskrift Form, där Frank utvecklade grundprinciperna för sitt inredningstänkande. Där kunde man bland annat läsa:

”En enfärgad yta verkar orolig, en mönstrad lugnande, ty betraktaren påverkas ofrivilligt av det långsamma framställningssättet som ligger bakom. Ornamentets rikedom kan man inte så snabbt utgrunda, den enfärgade ytan, däremot, är man genast på det klara med och därmed är den inte längre av intresse.”

Prydnadsföremål ska bära på en inre hemlighet

Denna och flera andra banbrytande grundprinciper medförde att Josef Frank ofta blev anlitad för att hålla föredrag över temat ”rum och inredning” och visade då exempel på hur det skulle se ut, eller inte se ut, i våra inredningar. Han ansåg till exempel att våra prydnadsföremål bör bära på hemligheter eller betyda något unikt eller personligt för oss – något som också reflekteras i hans egna tidlösa skapelser – och lyfte fram vitrinskåpet som en perfekt plats i hemmet för sådana ägodelar.

Duon Josef Frank och Estrid Ericson vann snabbt internationell uppmärksamhet och på San Fransisco-utställningen 1939 myntades begreppet ”Swedish modern” efter Franks lätta och eleganta möbler och Ericsons skicklighet att komponera inredningsmiljöer. Frukten av deras produktiva samarbete kan vi njuta av än idag – enligt Svenskt Tenn finns över 2 000 möbelskisser och 160 textila mönster signerade Frank i firmans arkiv. Och trots att många av hans storverk skapades redan under krigstiden anses de fortfarande vara mycket moderna.

Foto: Svenskt Tenn

Kortfakta

Vem: Josef Frank
Levnadstid: 1885-1967
Verksam som: Arkitekt, formgivare, samarbetspartner med Estrid Ericson vid Svenskt Tenn. Josef Frank var även professor i byggnadskonstruktion vid Kunstgewerbeschule i Wien, ägare till inredningsfirman Haus und Garten i Wien, ansvarig för bostadsutställningen Werkbundsiedlung i Wien 1932, professor i arkitektur i New York.
Utbildning: Arkitektur vid Kaiserliche Polytechnische Institut i Wien
Formspråk: Elegant, färggrant, personligt, tidlöst.
Designklassiker: Ljusstaken Vänskapsknuten, skåpet Flora, åtskilliga textilmönster – såsom Tulpan, Primavera, Manhattan – vitrinskåp, stolar, bord mm.
Viktiga byggnader: I Sverige: Villa Claëson, Villa Carlsten, Villa Seth, Villa Wehtje, Villa Låftman i Falsterbo. I Österrike bland andra: Arbetarbostadsområdet i Ortmann, Pernitz, villa från Stuttgartutställningen Die Wohnung, Weissenhofsiedlung 1927, stadsvilla på Wenzgasse 12 i Wien-Hietzing.

Visste du att: Josef Frank lär ha sagt att i ett rum ska finnas minst fem kretonger – tyger med påtryckta flerfärgsmönster. Han myntade uttrycket ”accidentism” som också representerar hans egen stil. Enligt begreppet kan inredningen i ett hem vara lite vad som helst och stå lite hur som helst – bara det är vackra eller personliga ting. Mönster ska inte matchas, utan helst blandas utan förbehåll.

Källor:
Judiska Museet, Svenskt Tenn, Wikipedia, boken Josef Frank – Livsträd i krigens skugga av Kristina Wängberg-Eriksson, Signum förlag.

Text: Hemnet-redaktionen