Arkitekt: Ivar Tengbom

Ivar Tengbom anses vara en av våra mest stilbildande arkitekter. Han var både nationalromantiker och funktionalist, men det var främst hans tjugotalsklassicistiska verk som blev vida omtalade – som födde det internationella begreppet Swedish Grace.

Innergården vid Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan, Stockholm. Foto: Udo Schröter

År 1907 hade Stockholms Enskilda Bank köpt fyra rejäla fastigheter intill Kungsträdgården. Här skulle det nya huvudkontoret placeras och dåvarande direktör K A Wallenberg hade gett tidens ledande bankarkitekt Gustaf Wickman i uppdrag att rita det nya huvudkontoret. Förslaget följde tidens gällande formspråk: en pampig stenfasad i nybarock och en gigantisk bankhall vars storlek ingen i hela landet skulle ha sett maken till.

Men innan plan hann bli verklighet tog KAs halvbror Markus över bankruljansen. Han gillade inte ritningarna av det nya kontoret – vars pompösa uttryck lätt kunde uppfattas aningen skrytsamt – och lät istället utlysa en arkitekttävling. En av de nya ritningarna presenterade ett stramt och diskret bankpalats med ett helt nytt slags uttryck. Arkitekt Ivar Tengboms förslag – med tidiga klassicistiska uttryck och detaljer – utstrålade istället soliditet, lugn och värdighet. Tengbom vann tävlingen och bankpalatset vid Kungsträdgården öppnade också porten till hans karriär.

Stilbildande med Swedish Grace

I början av 1920-talet etablerades flera kulturinstitutioner i Stockholms innerstad och det var med planerna för Stockholms konserthus som Tengboms stora genombrott kom. Ivar Tengboms lätta, strama byggnad med tio klassicistiska höga kolonner mot Hötorget fick troligen den nyligen så uppskattade nationalromantiska stilen att framstå närmast som mossig. Det kubformade svenska konserthuset fick uppmärksamhet även internationellt och begreppet Swedish Grace myntades i England. Nordisk klassicism blev nu det hetaste heta.

Stadens mäktiga män ville förstås också visa att de hängde med. Ivar Kreuger med sitt tändsticksimperium – som vid denna tid hade 60 procent av hela världens tändsticksproduktion – ville inte vara sämre. Uppdraget att skapa huvudkontoret för Svenska Tändsticks Aktiebolaget (nuv Swedish Match) gick förstås till Ivar Tengbom. Ivar Tengbom skapade ett palats i sin rätta bemärkelse med klassicistiska inslag från den kontinentala arkitekturen, med interiöra material som mahogny, elfenben och marmor. Och med sinnrika detaljer av eld och stjärnor som skulle påminna om husets verksamhet.

Prestigefyllda uppdrag

Ivar Tengbom anses som en av våra mest stilbildande arkitekter. Hans mest berömda byggnader – som Konserthuset och Tändsticksplatset – är utpräglat nyklassicistiska. Men han ritade också flera betydelsefulla nationalromantiska verk, såsom Borås Rådhus och Högalidskyrkan i Stockholm, liksom funktionalistiska byggnader såsom Centralpalatset på Norrmalmstorg 1 i Stockholm. Han gjorde sig även känd som restaureringsarkitekt och slottsarkitekt för Stockholms slott och Drottningholms slott.

Redan 1906 grundade Ivar Tengbom tillsammans med Ernst Torulf ett arkitektkontor där även hans son och sonsöner kom att arbeta. Tengboms verksamhet frodas än idag och är därmed med över 500 medarbetare ett av världens äldsta fortfarande aktiva arkitektkontor.

Kortfakta

Vem: Ivar Tengbom
Levnadstid: 1878-1968
Verksam som: Arkitekt. Professor vid Kungliga Konsthögskolan 1915–1920. Generaldirektör för Byggnadsstyrelsen 1924-1936
Utbildades vid: Chalmers tekniska läroanstalt, Göteborg och Kungliga Konstakademien, Stockholm.
Stil: Mest förknippad med nordisk klassisicm – även kallad Swedish Grace. Även nationalromantiska och funktionalistiska verk.
Byggnader: Borås Rådhus, Högalidskyrkan i Stockholm Stockholm konserthus, Tändstickspalatset, Handelshögskolan i Stockholm, Stockholms Enskilda bank vid Kungsträdgården,
Visste du att: När en tävling utlystes för att skapa Stockholms nya stadshus kom Ivar Tengbom på andraplats med förslaget ”Lilla putte” efter Ragnar Östbergs förslag ”Mälardrott”.
Text: Hemnet-redaktionen
Källor: Wikipedia, Tengbomgruppen