Därför får Kuga laddhybrid toppbetyg

Med helt nya Ford Kuga Plug-In Hybrid tar Ford inte bara den populära SUV:en in i en elektrisk tidsålder, den är också anpassad för att passa de flesta vardagssituationer.
Den ligger helt rätt i tiden. Det finns idagsläget få alternativ av laddhybrid-SUV:ar i samma prisklass idag, säger Timo Kabus, produktchef på Ford.

Foto: Ford

Bilmarknaden har förändrats sedan laddhybridernas intåg. Det syns inte allra minst i försäljningsstatistiken men även i bostadsannonser på Hemnet, där en laddstolpe på uppfarten eller i garaget, inte är en ovanlig syn i dag.

Är du intresserad av att privatleasa en Ford Kuga? Kolla vad det skulle kosta dig – klicka här.

Nya Ford Kuga Plug-In Hybrid sticker ut bland de populära SUV:ar på marknaden, framförallt på grund av eldriften. Det går att köra upp till 56 kilometer på ren eldrift, vilket innebär flera fördelar, exempelvis lägre bränsleförbrukning, en tystare gång och en behaglig mer avslappnad körning.

Det är något som Motorworld lyfte fram i sitt test när de sammanfattade hur det är att köra Kuga: ”Nya Kuga briljerar i stan och på landsvägen där de flesta av den här biltypen trots allt kommer att köras.”

Eldrift i harmoni

Kuga Plug-In Hybrid kombinerar en förbränningsmotor, en elektrisk motor och generator med ett 14,4 kWh litiumjonbatteri för en helt elektrisk körning. Bilen sköter automatiskt övergången mellan den elektriska motorn och förbränningsmotorn. Och när batteriet är urladdat fortsätter Fords laddhybrid att köra i hybridläge, som sänker förbrukningen i sin helhet tack vare ett helt optimerat samspel av bensin- och elmotorn.

I flera tester av Kuga lyfts just den sömlösheten fram, bland annat skriver fyrahjul.se att ”Bilen sköter växlandet mellan el- och bensinmotorn så smidigt att du som förare knappt lägger märke till det.”

Ekonomin

Precis som vid bostadsköp så är helhets perspektivet är viktigt när man räkna på totalkostnaden. Även här brillierar Kuga, vägskatten, som på många bensin- och dieselbilar är mellan 6 000 kr – 8 000 kr, är för Kuga Plug-In Hybrid endast 360 kr. Dessutom utgår en klimatbonus på 37 152 kr, som betalas ut till ägaren 6 månader efter köpet. Lägg därtill en deklarerad förbrukning på endast 0,14 liter per mil, så kan den faktiska kostnaden per mil bli lägre än betydligt billigare bilar som drivs på bensin eller diesel.

Detta nya Ford Kuga – läs mer här.

Foto: Ford

Miljön

Aftonbladet (30/4) gav nya Kuga fem plus och lyfter den låga förbrukningen som en viktig anledning. I närmiljö i stadshastigheter kring 40km/h lyckades testförarna komma 62,4 kilometer innan batteriet var tomt. Längre än de blygsamma officiella siffrorna för blandad körning. 

Passar det mesta

I slutändan ska bilen passa till mycket. Från barn som ska på fotbollsträning och jobbpendling till semesterresan med familjen. Med en SUV som Kuga kommer rejäla utrymmen på köpet. Med dragkroken kan både båt och husvagnen följa med, och tack vare den totala räckvidden på 748 kilometer, kommer du långt utan problem.

– Många som tittar på en bil idag behöver både en bil som man kan använda till vardags men även på semestern. Denna sommar är det extra aktuellt då många kommer stanna hemma som annars hade planerat att resa utomlands, säger Timo.

Visste du att…

Ford Kuga passar väldigt bra som tjänstebil. Utövar fördelar som 56 km eldrift, generöst utrymme och låg förbrukning har Kuga ett lågt förmånsvärde för tjänstebilsförare på 1 255 kr/mån*, en nivå som står sig väldigt väl i konkurensen.

Läs mer om Ford Kuga som tjänstebil här.

 *Baserat på 50% marginalskatt

Foto: Ford

Advertisement