Fords nya laddhybrid-SUV imponerar: ”Helt rätt i tiden”

Med helt nya Ford Kuga Plug-In Hybrid tar Ford inte bara den populära SUV:en in i en elektrisk tidsålder, den är också anpassad för de flesta vardagssituationer. – Den ligger helt rätt i tiden. Det finns i dagsläget få alternativ av laddhybrid-SUV:ar i samma prisklass, säger Timo Kabus, produktchef på Ford.

Foto: Ford

Bilmarknaden har förändrats sedan laddhybridernas intåg. Det syns inte allra minst i försäljningsstatistiken men även i bostadsannonser på Hemnet, där en laddstolpe på uppfarten eller i garaget, inte är en ovanlig syn i dag.

Läs mer om Ford Kuga här.

Nya Ford Kuga Plug-In Hybrid sticker ut bland de populära SUV:arna på marknaden, framförallt på grund av eldriften. Det går att köra upp till 56 kilometer på ren eldrift, vilket innebär flera fördelar, exempelvis lägre bränsleförbrukning, en tystare gång och en behagligt avslappnad körning. Det är något som Vi Bilägare lyfte fram i sitt test (nr 10, 2020) när de utnämnde Kuga som testvinnare bland konkurrenterna:

”En hybrid som imponerar […] Kuga har fördelar av sitt större format med rymlig kupé och störst bagage. Men sanningen är att Ford erbjuder den bästa laddhybriden i gänget. Mest eldrift, snålast bensinsnurra, rymligast kupé och lågt vägbuller på grov asfalt till ett lägre pris än de flesta gör Kuga PHEV till en vinnare. […].”

Perfekt familjebil

Ford Kugas effektivitet och många styrkor gör den till den perfekta familjebilen. Utöver högsta säkerhetsbetyg, generöst lastutrymme och uppkopplade funktioner så ställs det även idag nya krav på ett flexibelt och enkelt ägande. – Vi ser att allt fler privatleasar sin bil och detta gäller även för laddhybriderna. Många ser fördelarna med att köra bilen under en period och sen slippa att behöva sälja bilen själv. Det gör det lättare att lägga tid på andra saker, säger Timo.

– Men kostnaden då? Det är lätt att stirra sig blind på inköpspriset men ser man till hela månadskostnaden så kan det så kan det i många fall löna sig att välja en laddhybrid, säger Timo.

Kuga privatleasing från 3 995 kronor/mån* – läs mer här.

Foto: Ford

Han hänvisar till en jämförelse mellan en populär konventionell bensindriven SUV och nya Kuga Plug-In Hybrid. Även om inköpspriset kan ligga lite högre så ser det ändå positivit ut när man ser till helheten i kalkylen. Räknar man med klimatbonusen på 37 152 kronor, den lägre fordonskatten och förbrukningen som ligger på låga 0,14 kr/liter blandad körning så blir det faktiskt billigare.

För tjänstebilsföraren

Många kör idag en tjänstebil och även här briljerar Ford Kuga. Förutom låg förbrukning och smarta tjänster som FordPass Connect så är det framförallt det låga förmånsvärde på 1 205 kronor/mån** som sticker ut, en kostnad som står sig väldigt väl i konkurrensen.

Läs mer om Ford Kuga som tjänstebil här.

*Privatleasing via Ford Credit. månadskostnad inkl. service. Finansiering baserat baserat på Kuga Titanium Plug-in Hybrid 2,5l 225hk, 0 kr kontantinsats, 36 månader, 3 000 mil samt garanterat restvärde. Övermil och skador utöver normalt slitage debiteras vid återlämning av bilen. Kostnader för försäkring, skatt, vinterhjul samt administrationsavgift 55 kr och uppläggningskostnad 695 kr (engångskostnad) tillkommer. Återförsäljaren garanterar restvärdet. En rörlig leasingavgift. Lokala avvikelser kan förekomma. Gäller ordertecknat per 30/9-2020.

**Förmånsvärde netto baserat på en marginalskatt på 50%. Med reservation för felskrivningar och prisändringar.