Riksbanken sänker styrräntan till 3,25
Under onsdagen meddelade Riksbanken att styrräntan sänks med 0,25 procentenheter. Från 3,50 till 3,25 procent. Det är den tredje räntesänkningen i år och en tydlig indikation på att inflationen nu är under kontroll. Beskedet var relativt förväntat – och flera av storbankerna hade en sänkning i sina prognoser.
Erik Thedéen, Riksbankschef. Foto: Johanna Hanno/ Riksbanken.
Även om räntesänkningen på 25 punkter var väntad var det många som hoppades en så kallad dubbelsänkning på 50 punkter. Riksbanken säger också att ytterligare två sänkningar är att vänta under året, men att en dubbelsänkning inte är uteslutet.
Ökar köpviljan
Styrräntan och förväntningarna om utvecklingen av styrräntan har stor påverkan på bostadsmarknaden. De rörliga bolåneräntorna följer styrräntan och brukar ligga drygt en procentenhet högre. När bolåneräntorna går ner sjunker också räntekostnaderna för hushållen, vilket tenderar att öka köpviljan på bostadsmarknaden. Ofta med stigande priser och högre aktivitet på bostadsmarknaden som följd.
För hushåll med 3 miljoner kronor i rörliga bostadslån har räntesänkningarna hittills inneburit en minskad räntekostnad på drygt 1200 kronor i månaden före ränteavdrag. Man ska dock ha med sig att de rörliga bostadslånen i praktiken är bundna i tre månader. Det innebär att den minskade räntekostnaden kommer med några månaders fördröjning från det att Riksbanken sänker styrräntan. Det är inte heller givet att räntorna på obundna lån sänks i samma takt av bankerna.
Erik Holmberg, Hemnets talesperson, kommenterar:
– Styrräntan sänktes som förväntat med 25 punkter och detta kommer sannolikt fortsätta att stärka bostadsmarknaden. Vi har sett tydliga tecken på en piggare marknad efter de senaste sänkningarna, trots att de varit förväntade av marknaden. De enskilda sänkningarna har förhållandevis liten påverkan på hushållens räntekostnader, men den psykologiska effekten ska inte underskattas. Bostadsspekulanter med en uppmärksammad räntesänkning färskt i minnet kommer att vara mer motiverade att agera. För de som går i säljplaner stärks bilden av att det kan vara ett bra läge att agera.