Storytelling – befolka bilden i bostadsannonsen

Trender i bostadsannonser kommer och går och just nu pekar den starkt mot att befolka bilden. Där vi får vara med. Där vi kan ana att någon just varit där. Från den strikta ’hotellbäddningen’ för bara några år sedan har vi nu gått till den slarvigt slängda plädens kungarike. Sängar med skrynkliga lakan och rufsiga täcken, som om vi precis missat att se den som klivit ur sängen. Vad kommer den här trenden ifrån och var är den på väg?

storytelling5
Vad säger bilden om de som bor här? Vad säger den om oss som tittar?

Vi på Even Steven har i vårt arbete med homestyling märkt en tydlig tendens av  storytelling. Det pågår liksom berättelser i bostadsannonsen om den som skulle kunna ha bott där, eller kanske den som ska flytta in. Samtidigt som styling innebär en strävan efter ett tillrättalagt liv i bilden så vill vi också komma nära ett pågående liv där. Vi ser ofta en obäddad säng och en halväten frukost för att bilderna på bostaden ska få dramaturgi och berätta en historia, besjäla den lite grann.

Vi hittar det även vid köksbordet. En påbörjad frukost med ivrigt brutna bröd och marmeladburkar som öppnats av någon som just lämnat rummet. Eller en ivrig hand in i härligheten för att nypa åt sig en bit bröd. Något pågår helt enkelt. Och vi vill veta mer.

storytelling3
Från strikt hotellbäddning till nyss uppstigen ur sängen.

Skapar samhörighet

Storytelling har sitt ursprung i reklambranschen där det ofta används i kampanjer och marknadsföring. Det är också ett bra redskap för att bygga nya koncept och nya varumärken. Det handlar mycket om att bryta mönster och få oss att haja till och det används även flitigt i styling i magasin och annonser.

Vi på Even Steven är själva mycket inspirerade av magasinet Kinfolk som var något av en föregångare i detta. Fina uppdukade middagar, men så alltid en eller ett par händer in över bordet för att känna och röra vid maten på bilden, allt för att ge oss en hint om att här pågår det något som är sant och på riktigt. Det skapar en nyfikenhet och en vilja att vara med.

storytelling1

Att få ögat att se mer än det bilden visar och än det vi ser påverkar oss positivt och det slår an strängar med värderingar och känslor, skapar samhörighet och engagemang.  Engagemang är avgörande idag för att kunna sälja, vare sig det är en produkt eller en livsstil. Vi tror att det är därför den även smugit sig in i bostadsannonser – vi vill bli nyfikna och engagerade! Tanken föresvävar oss att ta trenden in i andra rum i bostaden. När ska vi få se en hand som sträcker sig efter pumptvålen i badrummet, och den slarvigt kastade handduken på badrumsgolvet? Eller kanske finns det en gräns för hur nyfikna vi är…