Växterna som syns mest 2019

Blommande växter dominerar under 2019, det visar Plantagens trendrapport för 2019. Samtidigt har intresset för lite udda växter ökat.– Man vurmar för växter som är lite mer udda och inte så mainstream. Det ska vara knotigt och kantstött, inte stöpt i en och samma form, säger Johan Orre, hortonom och kategorichef på Plantagen.

Plantagen har sedan 2012 tagit fram rapporten Växttrender som visar vilka trender som är på gång och även är på väg bort. De senaste åren har intresset för inomhusväxter ökat, andelen intresserade av blommande växter ligger på 44 procent. Även intresset för gröna växter är högt, 46 procent.

Kolla in årets växttrender hos Plantagen

Det framgår också att just gröna växter är ett vanligt val för svenskar, 67 procent väljer gröna växer när de köper inomhusväxter till sina hem. Det tillsammans med suget på lättskötta växter gör att exempelvis ormbunken blivit mer synlig i svenska hem.– Ormbunken gör comeback! Om 2018 var året då den stora monsteran skulle stå i blickfånget, så är 2019 den stora ormbunkens år, säger Stefan Nilsson, trendexpert på Plantagen. 

Sneda och vridna lockar

Två trender som sticker ut i rapporten är att luftrenande växter blir allt mer eftersökta samtidigt som ”fula” växter väcker nyfikenhet. Istället för att växten ska se ut som en perfekt inredningsdetalj vill många ha sneda växter med vridna blad och icke-perfekta växter med asymmetriska detaljer. Ett bra exempel på den här trenden är suckulenter, en växt som 6 procent av alla svenskar kan tänka sig ge bort i en gå-bort-present.– Suckulenter passar perfekt för fina presentförpackningar. Växter som gåva har dessutom ett inbyggt godhetsvärde som passar fint tillsammans med den ökade medvetenheten kring hållbarhetsfrågor, säger Stefan Nilsson.

De mest populära inomhusväxterna i Sverige, enligt Plantagens rapport Växttrender.

1. Sverige Brudorkidé, 34 procent

2. Fredskalla, 21 procent

3. Guldpalm, 15 procent

4. Monstera, 15 procent

5. Cowboy-kaktus, 5 procent

Så kan du inreda med växter – läs mer här