Många bilder i Hemnet-annonsen är rätt taktik

Bostadsannonser på Hemnet med fler bilder kan leda till snabbare affärer och högre budpremie, alltså skillnad mellan utgångspris och slutpris. Det visar en genomgång av 150 000 bostadsaffärer under de senaste 12 månaderna som Hemnet genomfört.

– Resultaten talar sitt tydliga språk. Vill man ha en snabbare affär med högre budpremie bör man inte snåla med bilderna på bostaden när den läggs ut på Hemnet. Det är tydligt att våra besökare vill se så mycket som möjligt av de objekt som de tittar på, säger Erik Segerborg, produktchef på Hemnet.

Resultatet av Hemnets granskning visar att i de fall där bostadsannonsen på Hemnet hade fler än tio bilder gick affären 48 procent snabbare och budpremien, skillnaden mellan utgångspris och slutpris, var 50 procent högre än i de fall där bostadsannonsen hade tio bilder eller färre. Skillnaden i budpremie på två procentenheter motsvarar 64 000 kronor för en svensk genomsnittlig villa.

– Två tredjedelar av bostadsannonserna på Hemnet har fler än 20 bilder, ofta av mycket hög kvalitet eftersom mäklarna jobbar hårt med presentationen. Vår genomgång visar att det är rätt taktik, att förlora en budgivare är kostsamt och att lägga upp fler bilder är ett enkelt sätt att öka möjligheterna för att bostadsaffären blir så bra som möjligt, säger Erik Segerborg vidare.

Hemnets genomgång av bildernas betydelse för försäljningen är en del i ett större analysarbete för att, med hjälp av Hemnets data, förstå vad som hjälper eller stjälper en bostadsförsäljning på en mer konkurrensutsatt marknad.