Hur många besökare är bra på Hemnet? Se statistik – och hur du själv kan påverka!

Som bostadssäljare kan det vara svårt att veta om ens annons har fått få eller många besök på Hemnet, jämfört med andra bostäder som är till salu. Här kan du se statistik för olika bostadstyper och områden – och vad du som säljare kan göra för att få ännu fler besök!    

Hemnets undersökningar visar att bostäder som säljs med Hemnet Plus eller Premium får fler besök på sin annons och en större genomsnittlig ökning från utgångspris till slutpris.

För Plus är ökningen i snitt 0,8 procentenheter mer än vad det är för Bas-annonser, vilket innebär att säljaren får 8 000 kronor extra på fickan per miljon kronor bostaden har i utgångspris. Motsvarande för Premium-annonser är 1,9 procentenheter, vilket alltså motsvarar hela 19 000 kronor extra per miljon i utgångspris. Du kan läsa mer om Hemnets annonspaket på Annonsera Bostad.

Vad är ett bra antal besök till din annons?

Längre ner i artikeln kan du se några olika sätt som du som bostadssäljare kan använda för att få fler besök till din annons. Men om vi börjar med att försöka reda ut den magiska frågan – vad är egentligen ett bra antal besök

Svaret är att antal besök skiljer sig ganska mycket från bostad till bostad och område till område. Saker som också kan påverka är till exempel hur din bostad ser ut, hur många andra liknande bostäder som finns ute till salu samtidigt och när på året du säljer. Det är därför svårt att slå fast några exakta siffror. Men här får du i alla fall en fingervisning (statistiken är baserad på alla försäljningar som gjordes på Hemnet under 2020).

I tabellerna använder vi oss av medianvärde istället för genomsnitt, eftersom det blir mer rättvisande då vissa objekt sticker ut och har väldigt många besök.   

Besök för lägenheter

Här har vi valt ut 20 olika kommuner att titta på. De flesta lägenheter ligger på i snitt mellan totalt 3 000–4 000 besök, med cirka 1 700–2 000 besök under den första veckan på Hemnet.  

Besök för villor

Då det säljs färre villor än bostadsrätter har vi här valt ut 20 olika län istället för kommuner, för att få ett större urval. Besök för villor ligger ofta högre än för lägenheter. Runt 7 000–9 000 besök totalt är en normal siffra med cirka 4 000–5 000 besök redan under första veckan.

Fyra sätt att få fler besök till din annons

Om du känner att du av någon anledning inte får lika många besök till din annons som du hoppats, eller bara vill försäkra dig om att du gjort allt du kan för att maximera din försäljning, finns det några olika annonspaket och tilläggsprodukter på Hemnet som du kan köpa till. Tänk också på att annonskostnader i samband med din försäljning i de allra flesta fall är avdragsgilla och du kan göra avdrag för dessa i din skattedeklaration!  

1. Uppgradera till Hemnet Plus eller Premium

Hemnet Plus är annonspaketet som framförallt ger dig större bild och synlig visningstid redan på resultatsidan. Med Hemnet Plus får du även det som ingår i Hemnet Bas (vårt minsta paket) och du får köpa Raketen för halva priset! 

Hemnet Premium är Hemnets största annonspaket. Här får du allt som ingår i Hemnet Bas och Plus. Du får dessutom fler bilder i resultatlistan, en kostnadsfri Raketen och – inte minst – en 10 dagar lång social media-kampanj, där vi visar din annons på Facebook, Instagram och i Googles nätverk av webbsidor – för spekulanter som vi vet är intresserade av en bostad som din. Hemnet Premium ger med andra ord massor av extra besök till din annons! 

2. Testa Raketen inför din visning

Raketen är en tilläggsprodukt som skjuter upp en kopia av din bostadsannons högst upp i resultatsidan på Hemnet. Din Raketen-annons visas vid sökningar då din vanliga annons skulle visats i sökresultatet. Raketen finns att köpa för 3 och 5 dagar. Den är perfekt att köpa och aktivera ett några dagar innan din visning, för att öka intresset för din bostad. Raketen går också bra att använda för att aktivera en försäljning som stannat av. 

3. Förnya din annons så den känns som ny

För bostäder som tar längre tid än normalt att sälja kan du låta din mäklare plocka bort din annons i tre veckor från Hemnet, för att sedan lägga upp annonsen igen, kanske med nya bilder, ny styling, sänkt pris eller liknande. När du förnyar din annons nollställs all statistik i annonsen, så att din bostad känns som ny på Hemnet och får massor med nya besök. 

4. Köp Mäklartipset och syns högst upp på Hemnet 

Ovanför resultatlistan på Hemnet ligger Mäklartipset, ett annonsformat där maximalt fyra olika bostäder turas om platsen. Fördelarna med Mäklartipset är att din annons visas i ett område oberoende vad besökarna sökt på. Det gör att fler spekulanter får upp ögonen för din annons, även om den ligger lite utanför deras sökkriterier. Mäklartipset är också den enda produkten som gör att din annons kan visas i ett annat område än där din bostad ligger, för större möjlighet att attrahera spekulanter från närliggande områden. För att se pris och tillgänglighet för Mäklartipset – prata med din mäklare.  

Se vad annonspaketen och produkterna kostar

Om du inte lagt upp din annons på Hemnet än men vill se vad Hemnet Plus och Premium samt Raketen skulle kosta för din bostad, hittar du alla priser i Hemnets priskalkylator. Skriv bara in din adress och ditt förväntade utgångspris, så får du fram vad allting kostar.

Annonsera Bostad kan du läsa mer om alla annonspaket och tilläggsprodukter. Lycka till med din försäljning önskar vi på Hemnet!