10 insikter från Studio Guldhemmet

Torsdagen den 6 maj var det dags för Studio Guldhemmet – ett specialinsatt event som ersatte bostadsgalan Guldhemmet som skulle gått av stapeln samma dag, men som nu är flyttad till i höst. Med Joakim Båge vid rodret blev det en timme av marknadsspaningar, finalistintervjuer och byggbranschens utmaningar. Här är de 10 viktigaste insikterna från eventet.

Joakim Båge är till vardags – bland annat – författare, producent, programledare och kanske viktigast av allt: en av jurymedlemmarna för Guldhemmet. Torsdagen den 6 maj hoppade han även in som konferencier för Studio Guldhemmet.

Dagen inleddes med en pratstund om marknaden och trendspaningar med Hemnets pr-chef Staffan Tell och marknadsanalytiker Erik Holmberg. Efter det blev det tips kring vad som skapar en  stark mäklarpersonlighet, med proffsen och Guldhemmetfinalisterna Pia-Lotta Svensson (Fastighetsbyrån), Mohammed Mouaid (Svensk Fastighetsförmedling) och Per Stenmark (HusmangHagberg) – eller “tre generationer av mäklare”, som de själva uttryckte det. Med på länk från Malmö fanns också 2020 års “Årets Mäklarpersonlighet” med 40 år i branschen, Håkan Sköld (ERA).

Eventet avslutades med en pratstund om byggbranschens utmaningar med Anders Carlén, Chefredaktör Fastighetsnytt och Byggindustrin (Kajsa Hessel, ordförande för Byggcheferna och vd på Svensk Byggtjänst, skulle varit med men fick tyvärr ställa in). Även här fanns en person med på länk; ingen mindre än en representant för förra “Årets Bostadsutvecklare” Martin Lundblad, Sälj- & Marknadsansvarig på Riksbyggen.

Erik Holmberg, analytiker på Hemnet.
Joakim Båge, programledare och jurymedlemmarna för Guldhemmet.
Staffan Tell, pr-chef på Hemnet.

10 viktigaste insikterna från Studio Guldhemmet  

1. Trots pandemin (eller kanske tack vare) går marknaden starkt

“Det var svajigt i början av året, men sen dess haft en väldigt positiv utveckling på marknaden. Vi ser en kraftig prisökning för både villasidan och bostadsrättssisdan, där man främst efterfrågar större lägenheter. Det handlar om höga säljvolymer och en hög efterfrågan, vilket är tecken på en marknad som mår bra.”

Erik Holmberg, Hemnet

2. Fokuset på det egna hemmet har aldrig varit större 

Våra trafiksiffror ökade med nästan 20% under 2020. Saker som pool, uteplats och balkong har alltid varit efterfrågat men nu är det extremt. Det hemmafixas väldigt mycket och hemmakontor och bra wi-fi uppkoppling har blivit ännu viktigare.” 

Staffan Tell, Hemnet 

3. Ju mer synlighet desto bättre

“Vi ser att annonser som har de här tilläggen (Hemnet Plus och Premium, reds. anm.) har en gynnsam utveckling. De objekten har oftare fler klick, snabbare säljtid och en högre skillnad mellan utgångspris och säljspris.”

Staffan Tell, Hemnet

4. Folk drömmer om fritidshus

Något vi har sett under pandemin är en väldigt het fritidshusmarknad. Det hänger ihop med ett ökat intresse, men också att man drömmer sig bort om att kunna jobba hemifrån i ett fritidshus nära havet. Om man backar fyra-fem år i tiden så hade fritidshus minst klick jämfört med andra bostadstyper – nu är det fritidshus som har flest klick.”

Erik Holmberg, Hemnet

5. Förtroende viktigaste egenskapen för bra fastighetsmäklare

“Förtroende är a och o för att lyckas som fastighetsmäklare, både att kunna förvalta det och inte lova för mycket. Att hela tiden hålla kunden uppdaterad och att kunna skräddarsy en lösning utifrån kundens aktuella situation.”

Mohammed Mouaid, Svensk Fastighetsförmedling

6. Struktur är avgörande för att bli framgångsrik

Det handlar om struktur, planering och om att hela tiden vilja bli bättre. Det gäller att jobba effektivt och ta bort tidstjuvar. Att bara springa på är ingen bra ide, man måste ha en plan.”

Pia-Lotta Svensson, Fastighetsbyrån

7. Nyexad fastighetsmäklare? Hitta en mentor!

Välj en mentor, det är jätteviktigt. Det handlar om att bygga ett team på kontoret. Du måste ha stöd och hjälp av kollegor, annars fungerar det inte i längden. Ta med dom yngre ut på uppdragen, det vinner alla på. Vi är för många som slutar (i branschen reds. anm.) alldeles för tidigt.”

Per Stenmark, HusmanHagberg

8. Viktigt med hållbarhetstänk – i alla led   

Det ska premieras att man tänker långsiktigt i alla led. Inte bara att man tänker energisnålt, utan att det till exempel handlar om att ha en arbetsplats där ingen som bygger skadas eller dör, eller att det finns en plan för huset över tid.”

Anders Carlén, Fastighetsnytt och Byggindustrin

9. Det saknas en aktiv bostadspolitik

Tittar man på bygg i stort så finns det fortsatt utmaningar med de många underentreprenörsleden man jobbar med. Man tänker hållbart men har en ökad mängd byggavfall. På en ännu högre nivå saknas det en aktiv bostadspolitik. Det blir konstant svårare att ta sig in på bostadsmarknaden. Därför behövs det stora grepp, särskilt på en marknad som blir dyrare.”

Anders Carlén, Fastighetsnytt och Byggindustrin

10. Hållbarhet kräver att man jobbar från två fronter – smalt och brett

Dels behöver vi ha spetsen som Viva (projektet Riksbyggen vann med 2019 reds. anm.) var ett exempel på, men också en bredd och bra fart i den stora fabriken och få med innovationerna i volymprodukterna. Det är då man gör skillnad. Hyrköp är en sån sak som vi sprider till fler och fler projekt. Det är ett av många sätt där vi kan göra bostadsmarknaden mer tillgänglig för unga vuxna. I Viva tog vi också fram ett nytt recept på cement tillsammans med Cementa, vilket gjorde att betongen har ett 20-30% lägre klimatavtryck jämfört med konventionell betong. Om man sprider det i all produktion så gör det väldigt stora skillnader.”

Martin Lundblad, Riksbyggen