Så jobbar tre olika mäklare med onlinevisningar

Onlinevisningar som komplement till fysiska visningarna är ett nytt fenomen som ännu inte hunnit bli en självklarhet bland Sveriges mäklare. Men det finns de som redan hittat ett givet arbetssätt för att streama sina visningar. Här berättar tre mäklare om fördelarna med onlinevisningar och hur de använder tjänsten.

Helena Zetterberg på Mäklarhuset har arbetat som fastighetsmäklare i Härnösand sedan 2003. Hon är en av Sveriges just nu flitigaste användare av onlinevisningar på Hemnet.

“Det sparar både min och spekulantens tid.”

Vad tycker du om onlinevisningar?
– Det är jättekul och smidigt. Säljaren och alla andra nyfikna människor får vara med och kika på ett annat sätt. Men den stora fördelen är ju att jag kan visa bostaden för människor i hela Sverige, så att de slipper åka långa sträckor för att gå på visning. Sen är det ett kul sätt att se bostaden på. Jag tycker bara det är positivt! 

Vad är den största fördelen med onlinevisningar?
– Mina chanser att få in fler spekulanter ökar. En onlinevisning kan aldrig ersätta en ordinarie visning, men i och med att man kan filma utsikten, utomhus och i olika väderstreck så ger det en ärligare och mer transparent bild än en vanlig annons. Det sparar både min, säljarnas och spekulantens tid.  

Hur mycket jobb tycker du att det är att planera och genomföra en onlinevisning?
– Kanske en kvart att förbereda innan, med att tända lampor, tänka hur man ska gå och vad man ska säga. Sen cirka tio minuter visning. Så totalt kanske 25 minuter. Jag kör nästan uteslutande mina onlinevisningar precis innan mina vanliga visningar.

Vad tycker du att onlinevisningar ger?
– Jag har sålt två objekt tack vare onlinevisning, de deltog i onlinevisningen och bestämde sig direkt efter. De som lämnar kontaktuppgifter är ofta fortsatt intresserade och vill boka en privat visning efteråt.

Har du några tips till andra som skulle vilja komma igång med onlinevisningar?
– Våga testa! Det enda som är läskigt är att man ska se sig själv och prata med mobilen men det kommer man fort över. Det kan vara lite svårt om man har flera byggnader att visa eller om det är väldigt mycket olika ljus, då behöver kameran några sekunder på sig att ställa om. Mitt tips är att prova att gå runt med kameran innan visningen så man ser hur den beter sig när man filmar.

Har du gjort något misstag som du lärt dig av under en visning?
– Under den visningen som jag hade absolut störst tryck på tappade jag nätet och visningsfunktionen. Just på stugor kan det vara lite sisådär med internetmottagningen beroende på läget. Så ett tips är att kolla vad du har för täckning och gärna koppla upp dig på säljarens wifi.


På Fastighetsbyrån Gotland finner vi Jenny Holgersson, som varit i mäklabranschen sedan 2009. Hon har hittat en särskilt bra anledning till att visa sina bostäder online med Hemnet Live.  

“Jag skulle absolut rekommendera det, särskilt om du säljer fritidshus.”

Varför använder du onlinevisningar så flitigt?
– Mina kunder uppskattar det eftersom jag säljer mycket fritidsboenden, både stugor och lägenheter. Det gör att många kan se bostaden först och därefter boka biljett till Gotland. Mina spekulanter gör en första utgallring via onlinevisningen innan de åker hit. Vid ett flertal tillfällen har det lett till både budgivning och köp. Jag tycker tjänsten ger bra leads, de som uppger sin mejladress har ett intresse av att köpa något.  

Var det svårt att förstå hur du skulle göra i början?
– Tidigare har jag inte jobbat mycket alls med onlinevisningar. Det var en familj som fick mig att testa det, de ville titta på bostaden via facetime och var så himla glada att jag gjorde det åt dem. Sen lanserade ni Hemnet Live och det var ju nästan samma sak.

Har du några bra tips till andra som jobbar med onlinevisningar?
– Det är viktigt att du har en dialog med tittaren. Upprepa gärna saker eller fråga om tittarna vill se ett rum igen, tala om vad som händer och vad du gör. Filma gärna omgivningen också, det efterfrågar många. Vänta gärna lite innan du avslutar för det kan komma in frågor efteråt. Och uppmana alla att mejla om det är något de inte fått svar på.

Skulle du rekommendera andra mäklare att testa onlinevisningar? 
– Det beror lite på vilken marknad, men jag skulle absolut rekommendera det. Det är extra värdefullt om du säljer fritidshus. Även äldre personer som är i riskgrupp uppskattar det just nu. Men vi har pratat jättemycket om det på kontoret, att vi ser ett värde av onlinevisningar även efter pandemin. Vi sparar mycket tid att ha verktyget och det är en bra service till spekulanterna. Det gör att du kan bilda dig en uppfattning om bostaden på ett helt annat sätt än om du bara ser bilderna.


Alexandra Mokos på Svenska Mäklarhuset Johanneshov i Stockholm har arbetat som fastighetsmäklare i drygt två år. Hon tycker att onlinevisningar är ett smidigt sätt att dela med sig av information om bostaden.

“Det kräver en väldigt liten insats och är ett jättebra komplement på en tuff marknad.”

Varför använder du dig av onlinevisningar?
– I vårt område har vi många spekulanter från andra städer. Med onlinevisningen kan jag presentera lägenheten för dem utan att de är fysiskt på plats. På så sätt når vi fler spekulanter än endast de som kommer på våra öppna visningar. Jag har bara fått positiv feedback från våra onlinedeltagare, som uppskattar möjligheten att få se bostaden online innan de bestämmer sig för att komma på våra öppna visningar. Det är också praktiskt att till exempel en mamma eller pappa i Norrland kan ta del av visningen på distans. Jag tycker det är fantastiskt att ni tagit fram funktionen!

Vad är största fördelen med onlinevisningar?
– Just nu är det en stor fördel då många är oroliga för att komma ut på våra öppna visningar, vilket är helt förståeligt. Vi erbjuder självklart privata visningar också men onlinevisningar blir ett enklare sätt att få dom över tröskeln. Vissa spekulanter kan ha sex andra visningar att gå på samma söndag. Genom att erbjuda möjligheten att följa visningen digitalt behöver de inte välja bort vår.

Alexandra fortsätter:
– I nuläget har jag faktiskt en förhandling med en kund som bara sett lägenheten online. Är det så att spekulanten sen vill köpa objektet så kan han eller hon boka in en egen privatvisning eller skicka en representant för att kika på lägenheten innan kontraktsskrivningen, den möjligheten finns ju alltid. I dessa tider bör vi använda oss av alla verktyg som finns att tillgå för att nå de bästa resultaten för våra kunder!

Tycker du det är värt tiden det tar att arrangera en onlinevinsing? Betalar det sig?
– 
Det tar bara tio minuter att visa den online, precis innan jag kör min vanliga visning. Jag förbereder mig inte mer än vad jag gör till en vanlig visning. Det kräver en väldigt liten insats och vi tycker det är ett jättebra komplement på en tuff marknad. Det är bara att göra allt man kan för sina kunder. Det är många som varit med online och sen hör av sig och vill se bostaden på en privat visning. Det fångar upp folk som kanske inte varit intresserade efter att bara ha sett bilderna.

Ser du några andra fördelar för spekulanten?
– Som besökare är det ju också praktiskt att man får de viktigaste fördelarna om bostaden och information om föreningen uppläst av mäklaren via onlinevisningen, det är sånt som många kanske inte orkar sätta sig in i annars. Jag kommer närmare kunden och de blir lite mer insålda på objektet.

Visste du att…

  • En onlinevisning på Hemnet har i snitt 12 besökare.
  • Av dessa lämnar i snitt 3 spekulanter sina kontaktuppgifter till mäklaren.
  • Snitt-tiden som en besökare tittar på en onlinevisning på Hemnet är närmare 6 minuter – betydligt längre tid än vad den vanliga besökaren spenderar per bostadsannons.