Josef Frank – formgivaren som satte färg på Sverige

Att Josef Frank har gjort djupa avtryck i den svenska formhistorien råder ingen tvekan om. Han har med sina färgrika mönster prytt hem sedan innan han började arbeta på Svenskt Tenn 1934. Det är svårt att separera Josef Frank från Svenskt Tenn – men han var inte bara möbeldesigner, utan också en världskänd arkitekt.

Josef Frank-1
En av tretton fantasihus som Josef Frank ritade åt sin vän Dagmar Grill. Foto: Ur ArkDes samlingar

I Svenskt Tenns arkiv finns i dag över 2000 möbelskisser och 160 textila mönster signerade Josef Frank. Hans funktionella möbler finns i hem över hela världen och hans färgglada mönster klär väggar och textilier. Ett annat segment i Josef Franks konstnärskap är att han också var arkitekt. Något som i framför allt Sverige har hamnat i skymundan av hans säregna design hos Svenskt Tenn. Men redan i slutet på 1920-talet ritade han bland annat fem så kallade svenska ”funkisvillor” i Falsterbo.

– I Sverige ses Josef Frank snarare som en möbeldesigner än en arkitekt, och han är ändå en av de viktigaste arkitekterna i världen, säger Sebastian Hackenschmidt som är kurator till utställningen ”Josef Frank – Against Design” från 2017 och har arbetat med Josef Franks material.

Med sina funkis-hus i Falsterbo och andra ritningar som går att se på utställningen blev Josef Frank snart känd som en pionjär inom funktionalismen.

Enligt Sebastian Hackenschmidt är det snarare hur andra ansåg Josef Franks verk att vara. Han själv var kritisk mot modernismens stränghet och gillade inte att möbelformer standardiserades.

– Josef Frank ville inte vara en del av det som slutade på ”ismen”, som exempelvis funktionalismen. Han strävade snarare efter att vara antiformalist. Han var emot det faktum att ”allt” skulle ha en design. Men han var trots det väldigt produktiv och gjorde en hel del möbler, tyger och inredningsdetaljer.

Josef-Frank-2
Josef Franks förknippas ofta med sina färgglada mönster till Svenskt Tenn. Foto: Svenskt Tenn

Josef Frank växte upp i Wien och studerade arkitektur vid Kunstgewerbeschule i början på 1900-talet. Han var professor i byggnadskonst och i hemstaden blev han snabbt en känd arkitekt som var med och startade inredningsfirman Haus und Garten.

I Wien hade Josef Frank uppdrag för överklassfamiljer, men arbetade främst med bostäder till arbetarklassen. Trots det har han i både Sverige (där han bosatte sig på heltid efter andra världskriget) och i Wien ofta blivit sedd som en överklassdesigner.

– Anledningen till att han designade för överklassen var att han ville ge de ett mer bohemiskt hem med möbler som var praktiska och bekväma.

Josef Frank var en av de första som sa rätt ut sa ”glöm modet” och strävade efter att ge människor ett bekvämt sätt att leva.

– Han ville designa inredning så att man inte behövde behövde springa efter modet och byta stil vartannat år, och ville inte att möbler skulle vara tråkigt rektangulära. Han tyckte att det var absurt att omge sig av former som inte passade människokroppen. Det var ett väldigt sympatiskt sätt att designa möbler på.

Josef-Frank-3
Josef Frank har med sin design satt stora avtryck i formgivningen under 1900-talet. Foto: Lennart Nilsson, 1964, ur Svenskt Tenns samlingar.

Formgivningen och arkitekturen gick ändå hand i hand, berättar Sebastian Hackenschmidt som tror att vi i dag uppskattar formgivningen mer än för 50 år sedan.

– Oftast har man ju inte råd med de största sofforna, men kanske en gardin eller inredningsdetalj. Och möblerna kan man ju hitta i vintage-affärer eller på Bukowskis i Sverige. Och varje gång blir man lika förvånad över att en möbel av Josef Frank passar i de flesta bostäderna än i dag.