Så väljer du rätt annonspaket på Hemnet

Hemnet Plus och Premium är Hemnets marknadsföringspaket som ger dig som bostadssäljare nya möjligheter att verkligen maximera din exponering. Men vad är egentligen skillnaden på de olika paketen? Har de verkligen någon påverkan på bostadsaffären? Och hur väljer jag som säljare rätt nivå av marknadsföring? Hemnets produktägare Noa Julin delar med sig av de vanligaste frågorna och svaren till dom.  

Vad är Hemnet Plus och Premium för något?

Hemnet Plus och Premium är två olika marknadsföringspaket för bostadssäljare som verkligen vill maxa sin exponering på Hemnet. Vi vet att det finns många säljare som har ett behov av att kunna exponera sin bostad ännu bättre, särskilt i områden där konkurrensen om köparna är högre.

Vad är det egentligen för skillnad mellan Hemnet Plus och Hemnet Premium?

– Hemnet Bas är det minsta paketet du kan köpa på Hemnet, som visar din annons i resultatlistan. Hemnet Plus ger dig maxad synlighet på Hemnet. Du får större bilder och dina visningstider i resultatlistan, 50% rabatt på Raketen och din annons visas oftare för personer som letar efter en bostad som liknar din. Noa Juhlin fortsätter:

– Hemnet Premium är vårt största paket som maximerar din försäljning med en social media-kampanj. Med Hemnet Premium får du allt som ingår i Hemnet Plus, två extra bilder i resultatlistan, en gratis Raketen och din annons på Facebook och Instagram, särskilt riktad till relevanta bostadssökare. Raketen gör att du hamnar högst upp i resultatlistan under tre dygn och får massor med nya besök.       

Hemnets produktägare Noa Julin

Räcker det inte att jag bara synas på Hemnet med Hemnet Bas, den vanliga bostadsannonsen?

– Även om Hemnet är en effektiv kanal för alla bostäder, ser vi tydligt att annonser som får fler besök också får högre slutpriser. Om du vill göra en så bra affär som möjligt bör du därför fundera över att uppgradera från Hemnet Bas till Hemnet Plus eller Premium. I dessa två paket finns ny funktionalitet och nya exponeringsytor som inte tidigare funnits. Du syns helt enkelt på fler ställen och för fler potentiella spekulanter!

Hur har användandet av Hemnet Plus och Premium gått sedan starten?

– Det har gått väldigt starkt framåt, från att bara några enstaka kunder provat till att vi nu har en stor användning. Idag väljer många bostadssäljare att uppgradera till något av marknadsföringspaketen.

Så varför ska jag som bostadssäljare välja Hemnet Plus eller Premium? 

– Statistiskt sett ger paketen dig en större möjlighet att göra en bättre affär, eftersom annonser med Hemnet Premium generellt både säljs fortare och får högre slutpris. Som marknadsplats tittar vi inte bara på effekten i ren trafik, utan även på kvaliteten i trafiken. Det är så klart viktigt att inte bara många, utan också rätt spekulanter, ser din annons. För Hemnet Premium har vi nyligen förbättrat annonseringen i sociala medier, för att öka möjligheten att just fånga upp rätt personer som är intresserade av din bostad på riktigt. Det har gjort att Hemnet Premium nu levererar upp till 50% fler, kvalitativa kontakter till mäklaren än tidigare.  

Vad tycker bostadssäljare om Hemnets tilläggsprodukter?

– När vi frågar säljare som använt någon av våra tilläggsprodukter vid sin försäljning så är majoriteten mycket nöjda och säger att de skulle göra samma val igen. Hemnet var en väldigt effektiv marknadsplats även innan vi började erbjuda tilläggstjänster, så det är så klart en resa för oss att berätta att det nu finns möjligheter till ännu effektivare annonsering.

Funkar det inte precis lika bra för mig att använda mäklarnas egna marknadsföringsprodukter istället för Hemnets? 

– Det ena behöver inte utesluta det andra! Din mäklare får tillsammans med dig sätta en marknadsföringsstrategi, men ju fler ögon på bostaden desto bättre. Hemnets styrka är att i stort sett alla som letar bostad i Sverige någon gång, eller väldigt ofta, besöker Hemnet under processen. Det går inte att hitta en effektivare kanal att synas i när du ska sälja din bostad och hitta flest möjliga spekulanter. Det är också därför som den extra synlighet som Hemnet Plus, Premium eller Raketen ger leder till bra resultat.

Statistiskt sett ger paketen dig en större möjlighet att göra en bättre affär, eftersom annonser med Hemnet Premium generellt både säljs fortare och får högre slutpris, säger Noa Julin.

Varför ska jag investera i Hemnet Plus eller Premium? 

– En investering i Hemnet Plus eller Premium ger fler besökare som i sin tur ökar chansen att rätt spekulant se bostaden. Det är mycket kostnadseffektiv marknadsföring och alla annonskostnader som kan kopplas till din försäljning är dessutom i regel avdragsgilla.

Vad har du för tips till mig som säljare kring de här produkterna?

– Det är viktigt att du pratar med din mäklare, så att mäklaren kan förklara hur marknaden och säljsituationen ser ut i ditt område. Då kan ni tillsammans komma fram till vilken strategi ni ska lägga.

Noa Juhlin fortsätter:

– Men det vi generellt kan säga är att om du vill synas på bästa sätt på Hemnet, är Hemnet Plus det självklara valet. Om du vill maximera din exponering även i kanaler utanför Hemnet, då skulle jag rekommendera Hemnet Premium. Med Premium gör du verkligen det mesta av din annonsering på Hemnet eftersom du lägger till exponering i sociala medier och får en kostnadsfri Raketen att använda precis innan visning. Vi ser att väldigt många Hemnet Bas-bostäder skulle gynnats av att köpa Hemnet Plus och Premium, så därför försöker vi i mesta möjliga mån att informera om marknadsföringspaketen.