Högt tryck på marknaden leder till snabba affärer

Den höga efterfrågan relativt till utbudet har gjort att bostadsmarknaden gått starkt under starten på året. Det syn inte minst på försäljningstiderna som på flera håll noterade rekordlåga nivåer under februari.

Få nyheter om bostadsmarknaden direkt i din inkorg – varje vecka. Skriv upp dig på Hemnets nyhetsbrev här.

För bostadsrätter i riket låg den genomsnittliga försäljningstiden i februari på 15 dagar, vilket är en tangerad rekordnivå. Även för radhusförsäljningar under februari var den genomsnittliga säljtiden 15 dagar. På villamarknaden är försäljningstiden fortsatt högre än för bostadsrätter generellt men minskningen är tydlig. Under februari månad tog det i genomsnitt 18 dagar på Hemnet för en villa att säljas. Det är hela 5 dagar, eller 22 procent, snabbare än under februari 2020.

I Skåne län noterades det i februari en ny lägsta genomsnittlig försäljningstid. Den genomsnittliga villaförsäljningen där var under februari 15 dagar vilket är samma genomsnittstid som i Stockholm. I Västra Götaland var motsvarande försäljningstid för villor 19 dagar i februari vilket är den kortaste genomsnittliga försäljningstiden sedan mars 2017.

Stockholm sticker ut

För bostadsrätter sticker Stockholms innerstad ut under februari med en genomsnittlig försäljningstid på 12 dagar. En så låg genomsnittlig försäljningstid har inte tidigare noterats sedan 2013, eller så långt tillbaka som Hemnet har en sammanhängande tidsserie.

Att det är på villamarknaden som de genomsnittliga försäljningstiderna minskar mest är sannolikt framför allt en effekt av att efterfrågan för denna bostadstyp är som högst i förhållande till utbudet. Det gör att det blir fler intressenter per bostad till salu vilket generellt leder till kortare försäljningstider. 

– När efterfrågan är hög i förhållande till utbudet så tenderar försäljningstiderna att minska. Tydligast ser vi detta på villamarknaden där de låga antalet nya annonser leder till en ökad motivation hos köparna att agera snabbt, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet.