10. Fixa flytten

En ny bostad är ofta förknippad med något spännande och roligt. Men själva flytten i sig kan vara stressande och för många är det något man vill ha snabbt överstökat.

Börja med att bestämma om du vill ordna med flytten själv eller ta hjälp av en flyttfirma. Är ni ett litet hushåll med en mindre bostad går det ofta smidigt att packa själv och ta hjälp av vänner vid själva flytten.

Är ni däremot en större familj i ett stort hem kan det ofta spara både kraft och energi att anlita en flyttfirma. En flyttfirma kan antingen sköta bara själva flytten av möbler och kartonger, eller kan de ta hand om allt från packning till uppackning.

Numera ingår flytt i RUT-avdraget. Läs reglerna för RUT-avdraget hos Skatteverket

5 tips som gör din flytt lite enklare

  1. Rensa, rensa, rensa

    En flytt är ett perfekt tillfälle att rensa och röja upp hemma. Det tar alltid längre tid än man tror så kom ihåg att göra det i god tid, gärna någon månad innan det är dags att flytta!

    Gå igenom dina skåp och sortera bort sådant du vill slänga, ge bort eller sälja. Ta en dag och åk till tippen, skänk bort, sälj på loppis eller begagnatsajter. Tänk på att inte ta med dig saker som du och köparen kommit överens om ska stanna i bostaden.

  2. Packning

    • Börja packa i tid. Större delen av bohaget använder du sällan, så du kan tidigt börja packa allt från böcker till innehållet i linneskåpet.
    • Se också till att du har ordentligt med flyttlådor! De går att köpa i butiker, eller skänks ibland bort på begagnatsajter och grupper på sociala medier.
    • Packa inte för tungt. Både din rygg och dina flytthjälpande vänner kommer att tacka dig.
    • Packa tunga saker som böcker i botten på dina lådor och fyll på med lättare saker.
    • Använd filtar för att skydda ömtåliga saker som t.ex. tavlor.
    • Försök att packa organiserat. Släng inte ner allt huller om buller. Då kommer uppackningen att gå mycket smidigare.
    • Märk upp vilket rum varje kartong tillhör. Det är särskilt viktigt om du anlitar flyttfirma så att de vet var de ska ställa lådorna.
    • Var också noga med att märka alla dina kartonger med vad de innehåller, gärna på alla sidor så du ser vad innehållet är oavsett hur de står.
    • Om du använder flyttfirma, packa värdesaker som pass, dyra smycken och kameror separat och flytta det själv.

    På själva flyttdagen gäller det att allt är packat och uppmärkt. Glöm inte att behålla några lampor så att du ser ordentligt. Det gäller även i bostaden du flyttar in i. Se till att kartongerna ställs in rätt rum; kök, vardagsrum etc. så hamnar allt rätt från början. Kolla med elbolaget att elen är påslagen i den nya bostaden.

    Om du har möbler och kartonger som du inte vill ta med dig till din nya bostad, och inte heller vill slänga eller ge bort, kan magasinering vara en bra idé. I så fall kan du hyra ett förråd hos ett magasineringsföretag.

  3. Städning

    Du som säljare ansvarar för att bostaden är utrymd och ordentligt rengjord. Detsamma gäller för förråd och eventuellt garage (om du inte kommit överens om annat med köparen i kontraktet). Även här kan du välja att göra jobbet själv eller att anlita en extern firma.

    Tänk på att en flyttstädning är ett mycket mer omfattande projekt än en vanlig hemstädning, så har du råd kan det vara värt att anlita ett proffs. RUT-avdraget innebär också att du som privatperson får en skattereduktion och bara betalar hälften av arbetskostnaden.

    Städfirmor har också ofta en garanti för säljaren, om köparen inte blir nöjd med någon del av städningen. Då slipper du som säljare oroa dig över att behöva städa igen. Kolla med städfirman du anlitar att de har den garantin.

    Om du väljer att städa själv, börja i god tid före flyttdagen med att städa ur skåp som du redan tömt, som klädkammare och garderober. På flyttdagen, städa först ur kök och badrum som du kan stänga igen. Rum som du kommer att behöva gå igenom under dagen, till exempel hallen, sparar du till sist.

    De flesta städfirmor har checklistor på sina hemsidor över vad som ingår i en flyttstädning. Använd en sådan, så ser du vilka moment du behöver göra!

  4. Flytta med dina avtal

    Kom ihåg att flytta med eller säga upp dina avtal. En flytt är också ett bra tillfälle att se över sina avtal för att spara pengar – kanske vill du byta leverantör av dina olika tjänster eller ändra abonnemangsform? Om du vill avsluta ett avtal, tänk då på att vara ute i god tid eftersom det ofta är uppsägningstid på tre månader som gäller.

    • Elavtal
      Elnätsbolag kan du inte välja själv, eftersom det alltid är ett specifikt bolag som äger elnätet i ditt område. Du säger upp avtalet med ditt gamla elnätsbolag och kontaktar det nya för att teckna nytt avtal.

      Elleverantör väljer du däremot fritt. Det gäller även om avtalet skulle vara bundet under flera år framöver. Det gäller även om avtalet är bundet under flera år framöver. De flesta elbolag vill att du kontaktar dem i god tid, gärna senast en månad innan bytet om det går. Detta bland annat eftersom de ska läsa av elmätaren när du flyttar, så att du slipper betala för el som används efter att du flyttat.

    • Bredband
      Anmäl din flytt till bredbandsleverantören i god tid, så att ditt bredband kan användas direkt på din nya adress. Om du har ett bundet avtal med en bredbandsleverantör och denna inte levererar till din nya bostad, vilket gör att du tvingas byta, måste du ändå betala för ditt gamla abonnemang under uppsägningstiden.

      Flyttar du till en bostadsrätt, kolla om föreningen har något avtal som kan ge bättre priser.

    • TV
      Numera är TV-abonnemanget ofta inbakat i ett paket med bredbandet, så samma råd gäller för TV som för bredband.

    • Telefoni
      Har du fast telefon måste denna flyttanmälas i god tid. Även här kan du passa på att kolla runt efter billigare alternativ.

    • Försäkring
      Kontakta ditt försäkringsbolag i god tid, för att flytta eller säga upp din försäkring. Ska du flytta in i bostadsrätt behöver du ett bostadsrättstillägg. Ibland ingår det i avgiften, så kolla med din förening vad som gäller.

  5. Adressändring och folkbokföring

    När du ska flytta behöver du göra en flyttanmälan via Adressändring. Det är gratis och Adressändring meddelar din nya adress till postoperatörerna. För att få med posten från din gamla adress måste du dock beställa eftersändning till en kostnad. Vill du inte betala för tjänsten, kom ihåg att ändra adressen själv hos olika företag och organisationer så att du får din post till nya bostaden.

    När du har gjort din flyttanmälan via Adressändring får du också en förtryckt blankett från Skatteverket. Denna blankett fyller du i för att du ska folkbokföras på din nya adress.

    Folkbokföringen är den grundläggande registreringen av Sveriges befolkning. Där registreras var och vilka som bor i Sverige och denna registrering har betydelse för varje persons rättigheter och skyldigheter. Regeln är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt och du anses vara bosatt där du normalt bor.

Flytta hemifrån?

Om du är på väg att flytta hemifrån, kolla gärna in Flytta hemifrån – 7 tips för en lyckad flytt.

Sälja bostad